Debat

Statsministerens fortidsskole

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er som at høre en røst fra fortiden, når statsminister Lars Løkke Rasmussen nu ruller sine visioner ud for fremtidens folkeskole. Eller mere præcist fortidens folkeskole. Han vil offentliggøre de nationale test og rangordne skolerne efter karakterer. Han vil indføre niveaudeling i a- og b-klasser i folkeskolen. Han vil privatisere undervisningen. Og han vil indføre »rullende klasseskift« alt efter den enkelte elevs faglige standpunkt. Alene det sidste forslag vil smadre klassefællesskabet fuldstændigt som det sociale og faglige samlingspunkt for eleverne.

Man skulle tro, at statsministerens tankevirksomhed om folkeskolen er gået helt i stå, siden Venstre kom med sit folkeudspil, da de var i opposition, tilbage i 1999. Ellers ville han vide, at alle hans gammeldags tanker om folkeskolen har været prøvet af i andre lande. Med rigtig dårlige resultater: Lavere faglighed, social opsplitning og massiv modstand fra alle interessenter. England og Tyskland er som de sidste lande ved at afskaffe disse sidste rester af fortidsskolen i erkendelse af den uddannelsesfallit, det har betydet i de lande.

At statsministeren i øvrigt erklærer krig mod folkeskoleforliget med sine forslag, viser også en mand, der ikke er sin opgave voksen. Ét er sikkert: Han vil møde massiv modstand fra socialdemokraterne på dette ødelæggende skolesyn.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS