Folkeskolens leder:

Er Løkke smart?

Underrubrik

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi er udfordret som samfund. Løsningen er ikke at lave den autonome, decentrale, hemmelige skole«. Offentliggørelse af testresultater »vil gavne alle: samfundet, lærerne, forældrene«, lød Lars Løkke Rasmussens konklusion, inden 360-graders-eftersynet af skolen overhovedet var begyndt. Men realiteten er, at alle forskningsrapporter taler imod, og senest har den engelske professor Peter Mortimore advaret. Sammenligninger af skolers testresultater kan kun skade, sagde han i sidste uge til Folkeskolen. Man har gjort det i årevis i England, og landets Pisa-resultater ses her: Læsning i 2000: 523 point. 2006: 496. Matematik i 2000: 529 point. 2006: 495. Naturfag i 2000: 525 point. 2006: 515.

Smart er det ikke.

Thorkild Thejsen, chefredaktør august 1987 til februar 2010.