Anmeldelse

Autisme og tilknytning

Når tilknytningen bliver forstyrret - af autisme

Hønen eller ægget? Er det autismen, der giver tilknytningsskader, eller giver tilknytningsskader autisme? Denne fine udgivelse peger på, at det tidlige samspil er så komplekst, at spørgsmålet ikke dur. Det intense samspil mellem forældre og barn er en fintunet proces, hvor selv små forstyrrelser påvirker begge parter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan i dag belyse mange sider af, hvad det vil sige at være mennesket, der har en grundlæggende anderledes oplevelse og bearbejdning af verden end de fleste. Denne gang er der lagt vægt på forældreoplevelsen og det - i denne sammenhæng - svære tidlige samspil. Med gedigen præsentation af forskning sat sammen med en mors fortællinger, der samlet giver et meget fint, nuanceret og indfølende billede af en families og et barns udfordringer helt fra første færd.

Fakta:

Titel: Autisme og tilknytning

Forfatter: Lennart Pedersen, Birgitte Mølgård, Jeanette Ringkøbing Rothenborg

Pris: 299,95

Sider: 141

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Der har været gisnet i årtier om årsager og sammenhænge mellem autisme og tilknytning – er det hønen eller ægget? Og denne bog giver et nuanceret, forskningsbaseret bud, som peger på, at det tidlige samspil og tilknytningsprocessen er komplekst, og at forstyrrelser her påvirker både forældre og barn i en vekselvirkning. Samtidig bliver det også tydeligt, hvor vigtigt tidlig indsats og veluddannede professionelle bliver, for at både forældre og børn skal kunne udvikle sig bedst muligt og minimere de sociale, relationelle og kognitive følgevirkninger, der opstår som følge af at være ”en autistisk familie”. Det påvirker hele familien, det sociale liv, arbejdslivet, fremtidsdrømmene og familiens sammenhængskraft.

Forfatterne peger også på de muligheder, der er for de professionelle for at kunne støtte op om familien med hensyn til både at forstå familiedynamikken og at få øje på, hvilken rolle de har som samarbejdspartnere i at støtte familien. Hele kapitel fire understreger, at fagfolk, og deres holdninger, har afgørende betydning for, hvordan familien håndterer udfordringer.

Faktisk vil jeg pege på, at nok er temaet her børn med autismespektrumforstyrrelser, men det kunne lige så vel handle om børn med andre store udviklingsforstyrrelser såsom multiple handicap, døvblindhed og kraftig retardering.

Bogen er stærkt anvendelig på grunduddannelser inden for både pædagogik og sundhed og står allerede på litteraturlisten på diplomuddannelsen, men den er også til forældre og pårørende.