Flygtninge
0   1

Ni kommuner uddeler erfaringer med undervisningen af nyankomne elever

Undervisningsministeriet har udgivet et nyt inspirationskatalog om, hvordan kommuner og skoler kan skabe en god og tryg skoledag for nyankomne tosprogede elever og deres forældre. Ni kommuner deler deres viden og praktiske erfaringer.

Undervisning af nyankomne børn, som ikke har de sproglige forudsætninger for at deltage i den almindelige undervisning, stiller store krav til både lærere, skole og forvaltning. Måske er børnene flygtningebørn og har oplevet traumer, og måske kan deres forældre ikke et ord dansk. Undervisningsministeriet har derfor fået udarbejdet et inspirationskatalog med viden og erfaringer om modtagelse og undervisning af nyankomne elever.

Hæftet beskæftiger sig med syv centrale temaer som spænder fra selve organiseringen af modtagetilbuddet til de nyankomne elever over medarbejdernes kompetencer til hvordan man håndterer elever og familier med traumer.

Syv tematikker

  • Organisering af modtagelsestilbuddet
  • Visitation og afdækning af kompetencer
  • Basisundervisningens rammer
  • Sammenhæng og overgange i nyankomne elevers skoleforløb
  • Medarbejderkompetencer
  • Samarbejdet med nyankomne forældre
  • Elever og familier med traumer

Hvert tema er bygget op omkring den eksisterende viden på området, eksempler på hvordan kommuner og skoler arbejder med området 
i praksis og hvilke erfaringer, de har gjort sig samt refleksionsspørgsmål til henholdsvis forvaltning og skoleledelse/skolens resursepersoner.

Ideer til forældrecafé eller åben undervisning

Artiklen fortsætter under banneret

Netop erfaringerne fra praksis er meget gennemgående i inspirationshæftet, hvor ni kommuner - Frederiksberg, Hedensted, Hørsholm, Jammerbugt, Odder, Odense, Silkeborg, Varde og Viborg - deler deres arbejde med modtagelse og undervisning af nyankomne elever.

Her kan man blandt andet læse om, hvordan Sølystskolen i Silkeborg Kommune afholder forældrecafé for forældre til nyankomne elever. Idéen opstod, da skolen blev klar over, at mange forældre havde behov for hjælp til at læse breve fra skolen, bruge ForældreIntra og komme i gang med at hjælpe deres børn med lektier derhjemme.

På Rungsted Skole i Hørsholm Kommune holder vejlederen i dansk som andetsprog (DSA) et ugentligt "åbent hus", hvor alle skolens medarbejdere kan komme for at få inspiration og vejledning til deres undervisning.

"En del af min vejledning er tilrettelagt som Åbent Hus, hvor medarbejderne kan komme ned i lokalet, som vi anvender til undervisning på modtagelseshold. Her kan de se konkrete eksempler på, hvordan man visuelt kan understøtte et læringsmiljø, der tilgodeser elever, som endnu ikke mestrer det danske sprog fuldt ud", fortæller DSA-vejleder Elisabeth Ibh fra Rungsted Skole i inspirationskataloget.

Flere materialer i støbeskeen
Inspirationsmaterialet er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Rambøll i tæt samarbejde med læringskonsulenter på området. Derudover er blandt andet Danmarks Lærerforening, KL og Skolelederforeningen blevet inddraget undervejs.

Der er i det hele taget fokus på de nyankomne elever hos Undervisningsministeriet. I foråret kom der efter ti år med den samme vejledning en ny vejledning om undervisningen af tosprogede elever og dansk som andetsprog. Derudover er ministeriet i gang med at udvikle et afdækningsmateriale til sproglig og faglig afdækning af nyankomne og tosprogede elevers kompetencer. Planen er, at det skal være klar til det kommende skoleår, så kommuner og skoler kan bruge det til optagelsen af nyankomne elever.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
611 andre er allerede tilmeldt