Skolen er blotlagt for evalueringer

Rapport om Projekt Skoleevaluering rammer ved siden af, siger evalueringsekspert

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De bærende synspunkter i den nyudsendte slutrapport om Projekt Skoleevaluering, omtalt i sidste nummer af Folkeskolen, rammer ved siden af, mener evalueringseksperten Peter Dahler-Larsen, lektor i statskundskab ved Syddansk Universitet. 'De er ikke velegnede til at løse problemerne'.

Rapporten betegner den danske skole 'som en statsstøttet forlængelse af hjem og lokalsamfund' (mens modsat den svenske skolemodel kan opfattes som statens forlængede arm).

'Det er forkert. Rent faktisk er det både det nationale, det flerkulturelle og det internationale, der fastsætter dagsordenen i skolen i dag. Det er ikke kun det lokale', siger Peter Dahler-Larsen.

'Derfor griber rapporten forkert, når den tager udgangspunkt i den lokale dialog'.

Peter Dahler-Larsen var sammen med direktør Niels Bertelsen, Kommunernes Landsforening, og kontorchef Jørn Skovsgaard, Undervisningsministeriet, opponent, da rapporten blev fremlagt på en konference for nylig.

Hvad mener du med flerkulturel?

'Når skolen skal være folkets skole, skal den kunne rumme mange forskellige former for livsstil, mange forskellige holdninger og værdisæt'.

'Vi bor jo ikke længere i et landsbysamfund, hvor alle har samme erhverv og samme tankegang. Vi er en heterogent sammensat befolkning'.

Skolen er kommunaliseret?

'Dét at delegere en bestemt opgave til et lokalt niveau betyder ikke, at der ikke er en national dagsorden'.

Hvad mener du med det internationale?

'Det sætter sig igennem i skolen, i IT- og sprogundervisningen for eksempel, at vi skal kunne agere internationalt. Dannelse er i dag ikke bare dansk identitet. Dannelse er at kunne begå sig i et civiliseret samfund, der er i samspil med andre civiliserede samfund'.

'Det internationale gennemslag er også opdagelsen af, at vi måske ikke er så geniale i Danmark, som vi har gået og bildt os ind'.

'Hvad enten vi kan lide det eller ej, så slipper vi ikke for at tage stilling til det internationale på en ny måde, men i rapporten havner det internationale hele tiden ovre i den dårlige søjle - den, der har med det rationelle og målbare og de internationale sammenligninger at gøre'.

Værdierne er faldet

Et andet bærende synspunkt i rapporten er, at skolen skal evaluere sig selv på sit eget værdigrundlag.

'Rapporten appelerer til et værdigrundlag, som skolen oprindeligt har haft og tilsyneladende stadig har omkring det danske, det humanistiske og det etiske', siger Peter Dahler-Larsen.

'Men jeg kan ikke se, hvordan det udgangspunkt, som i øvrigt er utroligt vagt defineret, kan kvalificere en diskussion om, hvad skolen kan og bør kunne, endsige forene de mange forskellige vidensinteresser, der er i samfundet'.

'Når vi i dag har en enorm evalueringsfokus på - og en stor bølge af kritik mod - skolen, så er det præcis, fordi skolen ikke længere automatisk er bakket op af sådan et værdigrundlag'.

'Skolen kan altså ikke længere sige: vi vil ikke vurderes på vores resultater, vi vil kun vurderes på de værdier, vi repræsenterer. Henvisningen til disse værdier er faldet. Derfor hjælper det ikke at appellere til dem'.

'Skolen er blotlagt på åben mark for internationale evalueringer og institutioner som Danmarks Evalueringsinstitut, netop fordi den ikke længere har den mur rundt omkring sig af værdimæssig art, som beskytter den mod sådan nogle målinger'.

Økonomerne er kommet for at blive

Peter Dahler-Larsen har 'stor sympati for, at lærere udvikler deres egne evalueringssystemer'.

Men lærerne må vænne sig til, påpeger han, at der derudover vil være og bliver ved med at komme evalueringer af skolen ud fra positioner og interesser, som lærerne ikke selv har valgt.

'Det skyldes, at der faktisk findes andre vidensinteresser i samfundet end lærernes egne'.

Brugerne har deres vidensinteresse, politikerne deres, nationaløkonomerne deres og så videre. Dem er lærerne nødt til at gå i dialog med, mener Peter Dahler-Larsen

'Det kan ikke nytte noget at sige - som rapporten - at vi gider kun at have med evalueringer at gøre, hvis de er baseret på vores eget værdigrundlag'.

Finansministeriets økonomer har skurkerollen i rapporten. Men de er kommet for at blive, mener Peter Dahler-Larsen.

'Nogle af de kontrolevalueringer, som økonomerne foretager, er meget primitive. Men der skal være nogen i det danske samfund, der reducerer den enorme kompleksitet til overskuelige systemer, som kan kommunikere med dem, der skal prioritere, nemlig politikerne'.

'Lige meget, hvad lærerne mener, så kan de ikke bare lade som om, disse evalueringer ikke findes. De holder ikke op, hvis bare lærerne bliver dygtige nok til at evaluere sig selv, sådan som rapporten håber. Primitiviteten i dem må bekæmpes'.