Debat

Demokrati på bornholmsk:
 Vi skal kæmpe for demokratiet i enhver generation

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu, mens jeg i DLF's hus i Allinge skriver denne klumme, strømmer det politiske Danmark til Bornholm. Om få timer vil fredelige Allinge være omdannet til et kaotisk virvar af politiske arrangementer af enhver afskygning. Jeg skal selv deltage i arrangementer om læreruddannelsen i Finland, det samfundsmæssige afkast af uddannelse, om folkeskolen er blevet for akademisk, virkelighedens velfærd, folkeskolen for alle, udsyn i udskolingen og meget andet.

Folkemødet er en hyldest til demokratiet, og der er bestemt gode grunde til at hylde demokratiet i Danmark, hvis det også i dagligdagen var kendetegnet ved den åbne dialog, viljen til at lytte og fokus på den demokratiske samtale, som præger arrangementerne her i Allinge.

Uden for Allinges idyl viser der sig imidlertid et noget andet billede. Partierne er generelt mere optaget af at genere hinanden end af at skabe konkrete politiske resultater. Flere partier kæmper en uskøn kamp om at mistænkeliggøre flygtninge og indvandrere i stedet for at finde løsninger på de helt reelle integrationsudfordringer, som vi har. Folkeskolens konkrete udfordringer ignoreres med udsagnet: »Nu skal der være ro om folkeskolen«, fordi mange politikere og partier har kæmpe prestige bundet i den såkaldte folkeskolereform. Og ministeren, der som bekendt ikke deltog i det ukritiske jubelkor over reformen, møder igen og igen politiske drillerier, når hun forsøger at tage lærernes helt reelle udfordringer alvorligt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

På en stor overenskomstkonference om de forestående forhandlinger på det offentlige område følte innovationsministeren sig åbenbart kaldet til meget bombastisk at fastslå, at der ikke kan forhandles om lærernes arbejdstidsregler. Det samme gentog KL's forhandler Michael Ziegler, da han senere fik taletid. ILO - den FN-myndighed, der overvåger, at landene overholder de internationale konventioner om arbejdstagerrettigheder - har såvel i 2014 som i 2016 pålagt den danske regering at sikre, at der sker fair og frie forhandlinger om arbejdstidsreglerne med lærernes faglige organisationer. Efter forløbet i 2013, der var en bananrepublik værdigt, fortsætter skiftende danske regeringer med at ignorere de klare påbud, som Danmark har fået. Det er et kæmpe demokratisk problem, der ikke forsvinder ved, at politikerne klapper hinanden på skuldrene tre dage i Allinge.

Demokratiet skal der kæmpes for i hver generation, som debattøren og teologen Hal Koch fastslog i sin vigtige bog »Hvad er demokrati?«. Det skal Danmarks Lærerforening gøre sammen med de andre fagforeninger i Danmark. Det er vores udgangspunkt for at være på Folkemødet i Allinge.

PS. Husk, at foreningens fantastiske hus kan lejes af alle medlemmer uden for Folkemødet.

Powered by Labrador CMS