Blog
3   70

”Hvorfor skal min søn op i idræt”?

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Sådan et spørgsmål fik én af de lærere, jeg var censor for, i forbindelse med, at deres klasse var blevet udtrukket til idrætsprøven. ”Hvad får han dog ud af sådan en prøve”, var den næste linje i mailen. Det fik mig til at reflektere over prøven med nu tre års levetid. Hvorfor kom en idrætsprøve egentlig på tale – og hvilke dannelsesmæssige kvaliteter får eleverne med sig i bagagen?

I 2010 besluttede Det Nationale Videncenter for kost, motion og sundhed (KOSMOS) sig for at igangsætte et udviklingsarbejde inden for idrætsfaget parallelt med Ministeriet for Børn og Undervisnings toårige forsøgsarbejde vedrørende de praktiske/musiske fag i folkeskolen. På dette tidspunkt var idræt nemlig ikke med i overvejelserne om en afsluttende prøve – det var derimod valgfagene musik, billedkunst samt håndværk og design.

I to år arbejdede KOSMOS med syv skoler fra hele landet på at udvikle og afprøve forskellige prøvemodeller i forsøget på at finde frem til, hvordan en afgangsprøve i idræt kunne se ud. Det hårde arbejde bar frugt, og Ministeriet blev overbevist om, at idrætsfaget også har en plads blandt de afsluttende prøver - også set i lyset af den skærpende fokus på bevægelsesdelen.

 

Derfor skal din søn op

Artiklen fortsætter under banneret

For at vende tilbage til faderens bekymring og forundring omkring, hvad en sådan idrætsprøve egentlig kunne give sin søn, så handler idræt jo om så meget mere end blot at få bedømt ens kropslige færdigheder. Undervisningen er temabaseret, og som idrætslærer berører vi vigtige værdier som f.eks. samarbejde, historie og kulturbegreber.

Idræt er et fag, hvor elever oplever deres stresstærskel, puls samt overblik blive udfordret maksimalt. Eleverne arbejder under pres og håndterer glæde, skuffelse, vrede, forvirring mm. efter bedste evne i et stærkt afgrænset tidsrum med lærerstyret aktivitet. Samarbejde samt empatiske evner udfordres, stimuleres og opøves, mens fagligheden spiller op mod elevens positive, jævne eller negative forventning til faget. Personligheden er på spil i idræt, for det er et fag, hvor eleverne ikke kan skjule sig. Selv hvis de sætter sig ud, er selv dét tydeligt. Eleverne får oceaner af personlig udvikling med sig, hvis de går ind i faget med en positiv tilgang.

Folkeskolen skal repræsentere alsidige tilbud – og her kommer idræt i den grad til din ret med det relationelle spekter og beherskelsen af de overgribende sammenhænge.

Desuden er musik, billedkunst samt håndværk og design aldrig blevet til afsluttende prøver – så godt arbejde KOSMOS…idrætsprøven er kommet for at blive!

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.162 andre er allerede tilmeldt