”For at blive dannet skal man overvinde sig selv. Man tilegner sig det. Der er en vigtig dannelse som handler om selvovervindelse”, lød det fra rektor for Metropol Stefan Hermann.

Folkemøde: Hvad er dannelse for dig?

Det spørgsmål stillede uddannelsesredaktør på Politiken Jacob Fuglsang i dag på Folkemødet til en skoleelev, en rektor, formand for Skole og Forældre og en kommunal projektleder. Giv gerne dit bud under artiklen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Dannelse er en erkendelse af, at mennesket er mere end at læse og regne".

Sådan indledte uddannelsesredaktør på Politiken Jacob Fuglsang SFI's debat : "Dannelse på skoleskemaet".  Han bød en række inviterede paneldeltagere til at give deres bud på dannelse i skolen i dag.

Elever savner demokratisk dannelse

Formand for Danske Skoleelever Jakob Bonde Nielsen mente, at skolen faktisk langt hen ad vejen danner eleverne.

"Viden er hele grundlaget for at være dannede mennesker, men det er ikke det mest interessante, for folkeskolen giver os en grundlæggende viden. Når vi taler dannelse, så handler det også om, at jeg kommer ud på den anden side af 9. klasse og kan deltage i samfundet som en demokratisk, engageret medborger. Og her synes jeg, at det kan halte - derfor er det vigtigt at have med", sagde Jakob Bonde Nielsen.  

Forvaltning: Dannelse er velbeskrevet i skolen

Projektleder i København Kommunes Børn og Unge forvaltning Mathilde Skjøth var enig i, at der er plads til dannelse i skolen.

"Men oplever i folkeskolen, at man føler sig trængt på dannelsen. Argumentet lyder, at der ikke bliver plads til dannelse, for al det hardcore, der kan måles.  Men jeg er ikke enig. Jeg synes, det er utrolig velbeskrevet.  Det handler om tilrettelæggelsen af undervisningen", lød det fra projektlederen, som pegede på, at der sker meget dannelse i fagene.  

Hun lagde vægt på, at lærerne skal have rum til dannelsen i skolen

"Det vigtige her er at skabe rum for at læreren kan tilrettelægge efter de principper og dannelsesbegreber, som man tror på som lærer. Man må ikke gøre det rum for småt. Det kan man godt beskylde forvaltningetn for at gøre for småt. Men vi forsøger at værne om det, som vokser fra skolerne, så tingene ikke bare kommer oppe fra".

Brækjern til en fastlåst dannelsesdebat 

Rektor: Dannelse og faglighed hænger sammen

Rektor på professionshøjskolen Metropol Stefan Hermann mener ikke, man skal adskille faglighed og dannelse.

"Det kan blive sådan, at når faglighed slutter, så går der noget dannelse i gang. Det er en fuldstændig latterlig sondring", sagde han sagde han og advarede; "Vi skal passe på, at dannelsen ikke bliver for blød og fagligheden for hård". 

Han definerede dannelse, som noget, der knytter sig til karakteregenskaber og til det at blive del af et fællesskab. "For at blive dannet skal man overvinde sig selv. Man tilegner sig det. Der er en vigtig dannelse, som handler om selvovervindelse".

Skoleekspert: Debatten om dannelse er forvrøvlet 

Flere tilhørere mente, at dannelsen i mellemtrin og udskoling er presset, fordi eleverne får at vide, at de skal lære for at klare afgangsprøven eller få gode karakterer. Og det er et problem, mener Stefan Hermann. 

"Det kalder man teaching to the test: Hvis eksamen går fra at være en hygiejnevejledning til at være et formål, så har du et kæmpeproblem", lød Stefan Hermanns kommentar. 

Lærer: Dannelsen findes i fagene

Fra tilhørerpladserne gav hovedstyrelsesmedlem i DLF og formand for Frederiksund Lærerkreds Regitze Flannov sit besyv med:

"Vi bliver dannet rigtig mange steder - til spejder, fritidsinteresser og meget mere. Dannelse foregår gennem fagene. Det at undervise i fag giver den viden og indsigt, som man kan bruge til at tage nogle valg i livet. Det er meningsløst at tale om, at der faglighed og dannelse.  Vi skal have tid til at fordybe os i fag", sagde Regitze Flannov.

Forældre: Dannelsen sker i mødet med hinanden

Formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen mente, at dannelsen er det, der sker, når vi møder hinanden.  

"Dannelse er alt det, som sker i mødet mellem mennesker.  Det er, det indtryk vi gør for hinanden. Vil vi sætte et positivt indtryk eller et negativt? Det er det valg, vi har.  Dannelsen sker i mødet mellem mennesker.  Det er derfor det er vigtigt".

Giv gerne dit bud på dannelse i skolen i dag under artiklen: