Debat

Fem kvaliteter ved den rigtig gode praktiker

Her har jeg forsøgt at samle mine erfaringer for hvilke fem kvaliteter der gør en virkelig god pædagogisk praktiker.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har igennem de sidste 4 år som inklusionspædagog observeret flere hundrede pædagoger i deres pædagogiske arbejde. Før dette har jeg arbejdet i det pædagogiske felt 15 år og har hele vejen holdt øje med de bedste og mest inspirerende pædagoger og lærer. Jeg holder altid øje de bedste for at for at få inspiration til ”værktøjskassen”. Den gode praktiker kan tit noget som ikke står i bøgerne, men som skal opleves og måske tilegnes ved selv at emittere. Jeg prøver altid selv at emittere og lære af de dygtige mennesker jeg møder på vejen. Hold øje med de dygtige, der er virkelig noget at lære. Vi ved at det er de voksne der har ansvaret i vores institutioner, og at det gør en kæmpe forskel hvem der er praktikeren på stuen eller i klassen. Derfor har jeg samlet fem kvaliteter som det er min erfaring den virkelig gode inkluderende praktiker besidder.

1      Den rigtig gode praktiker ved at relationen tæller og kan hurtigt skabe den gode relation 

Hun er helt bevidst om at relationen er alfa og omega for den effektive læring og søger aktivt børnene samt det værdifulde samspil. Både i forhold til kvaliteten af de pædagogiske forløb og for at for at kunne differentiere pædagogikken så alle børn i gruppen får glæde af aktiviteterne. I bund og grund er jeg ikke i tvivl om at hun holder af børn.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

2      Den rigtig gode praktiker bruger børns forskellighed aktivt

At alle børn er forskellige sidder nærmest på rygraden i de didaktiske overvejelser af aktiviteterne. Den rigtig gode praktiker tager nærmest automatisk hensyn til de forskellige læringsstile. Ligesom hun tager udgangspunkt i nærmeste zone for udvikling. Det at børn er forskellige er udgangspunktet og bliver brugt som løftestang for at skabe det gode fællesskab.

3      Den rigtig gode praktiker bruger betingelserne som en udfordring

Betingelserne for aktiviteterne ses som en udfordring og en naturlig ramme. Den gode praktiker tager højde for betingelserne og forsøger at få det bedste ud af dem, selv om de nogle gange kunne være bedre. Hun søger det maksimale udbytte af de fysiske og praktiske muligheder denne nu en gang har.

4      Den rigtig gode praktiker kommunikerer tydeligt og anerkendende.

Den rigtig gode praktiker er i stand til at balancere mellem det autentisk tydelige og det anerkendende lyttende. Med sans for detaljen kommunikerer hun til fællesskabet. Ved projekterne lytter hun interesseret til det enkelte barns indvendinger, og holder fokus på det planlagte forløb.

5      Den rigtig gode praktiker trækker konstant på en dyb faglighed

Hun kombinerer sin generelle viden om børns udvikling og læring, med den viden denne har om det konkrete stof. Den rigtig gode praktiker formår fx at anvende viden om hvad udviklingskriser kan betyde for børn, eller det at legen ikke kun kan stimulere barnet, men at grader af indlæring er nødvendig. 

Jeg har her forsøgt at liste fem aspekter op, som jeg har set hos den rigtig gode pædagogiske praktiker. Fem aspekter som forhåbentlig kan inspirere os til hele tiden at blive bedre i det forunderlige arbejde med børn.  

Johannes Malmros

Powered by Labrador CMS