Anmeldelse

Selvkontrol hos børn og unge

Selvkontrol - en grundlæggende mental kompetence

Selvkontrol er noget, børn indlærer, og er vigtigere end intelligens i forhold til en succesfuld fremtid. Mangel på samme ligger bag mange af tidens diagnoser. Når selvkontrollageret er udtømt, går undervisningen i fisk. Batteriet skal genoplades via øvelser, lege og slappe af-aktiviteter i skolehverdagen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nutidens børn og unge har brug for at lære selvkontrol i forhold til at regulere følelser, impulser, tankevirksomhed og adfærd. Udgangspunktet er det berømte skumfiduseksperiment fra 1970, hvor børn placeres i et rum med en enkelt skumfidus. Forsøgslederen forklarer barnet, at det får en ekstra, hvis den stadig er der, når hun returnerer efter pausen. Børnene reagerede meget forskelligt. Pigerne mestrede driftsudsættelsen bedst og fik derfor tit to. Undersøgelser viste år efter, at børn med høj selvkontrol klarede sig bedst i livet.

Fakta:

Titel: Selvkontrol hos børn og unge

Forfatter: Rune Kappel

Pris: 279

Sider: 168

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Evnen til selvkontrol er relateret til den eksekutive funktion (målrettede handling) og robusthed lokaliseret i hjernen som en frontallapfunktion. En mental kompetence, der er vigtigere end intelligens i forhold til at forudsige børns fremtid. Den er delvis genetisk bestemt, men udvikles især i samspil med miljøfaktorer. Forældre er vigtige rollemodeller. Jo tidligere barnet lærer indre selvkontrol, jo bedre.

Forfatteren bruger lidt problematisk (og freudiansk) metaforen, at vi alle har et selvkontroldepot, som tømmes i løbet af dagen. Når lageret er tomt, sker der en egoforarmelse, hvor vi har svært ved at impulsstyre vores adfærd, koncentrationsniveauet falder, og lageret udtømmes hurtigt under stress/personlige konflikter. Så skal det genoplades ligesom et batteri. Børns depot er begrænset og bør jævnligt fyldes op.

Bogen afsluttes derfor med praktiske øvelser i selvkontroloparbejdelse, som bør indarbejdes i skolehverdagen. Formålet er at udvikle impuls-, tanke- og følelsesstyring og -kontrol.

Eksempler på øvelser: Gæt en ting, hvor noget ulækkert placeres i papkasser (kold karklud, varm grød eller en kaktus). Barnet stikker hånden ned og skal gætte, hvad der er i kassen, og overvinde lysten til at trække hånden op.

Den onde biograf – nogle løser kedelige opgaver med ryggen til resten af klassen, der ser en sjov film. Man må ikke vende sig om.

Om det er tilpassende eller frigørende socialiseringspædagogik, kan diskuteres. Men det er en spændende bog, som lærere bør lade sig inspirere af.

Powered by Labrador CMS