... dengang for 20 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På tærsklen til et nyt tiår.

For voksenspecialundervisningen betegner årsskiftet slutningen på de første ti år under egen lovgivning. Der er sket forbedringer i både omfang, indhold og kvalitet af undervisningstilbuddene over hele landet. Fagligt set er der brug for yderligere udbygning på en række undervisningsområder. Realistisk set må det imidlertid nok erkendes, at der næppe bliver tale om nogen stor vækst i de kommende år. Tværtimod ser det i dag ud til, at voksenspecialundervisningen er kommet i søgelyset, når amtskommunerne overvejer mulighederne for omstilling og besparelser inden for deres del af den offentlige sektor.

aviS81 nummer 1, januar 1990

Ind i 90'erne.

De næste ti år vil få afgørende betydning for Husholdningslærerforeningen og for medlemmerne. Vi skal i gang med de to store diskussionsemner, som handler om vores fags fremtid. Den organisatoriske fremtid er det ene, og vort fags udvikling er det andet. Det er nødvendigt, at vi i foreningen og på seminarierne drøfter vort fags fremtid gennem systematisering, afgrænsning og definering af begrebet husholdningsarbejde og kæder det tæt sammen med forebyggelse og sundhed. Samtidig skal vi drøfte de helt specielle problemer, der opstår, når vi som fagfolk beskæftiger os med noget så privat og intimt som at blande os i, hvordan andre mennesker spiser, gør rent og klæder sig.

Husholdningslæreren nummer 1, januar 1990

Sæt pris på folkeskolen.

Ordene kommer fra professor ved Danmarks Lærerhøjskole, Jørn Lund. - Danmark har verdens bedste folkeskole - for danskerne. Vi har godt af at se ud over næsetippen og lære af andre. Men der er grundprincipper, vi bør holde fast ved: Tradition for at betragte alle børns udvikling som lige vigtig. Vores autoritetsbegreb, som skiller sig ud fra de andre landes med en mere ligefrem og direkte omgangsform. Både mellem børn og voksne og mellem voksne inden for systemet. Vores syn på minoriteter, som gør, at enhver dansk lærer selvfølgelig griber ind, hvis noget går skævt for et barn Og endelig vores skoledemokrati, som giver den enkelte lærer, den enkelte klasse og forældrene indflydelse.

Folkeskolen nummer 1-2, januar 1990