Debat

Børn skal lære at læse

Statsministeren har udstedt et læseløfte. Lån timer fra andre fag i en periode, mener Henriette Kjær. Dårlig idé, mener Per Kjeldsen. At lære at læse er mere end øvelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Statsministeren brugte en stor del af sin nytårstale på at tale om folkeskolen. Det er De Konservative glade for. En god skole er fundamentet for sammenhængskraften i samfundet, for fagligt stærke elever, for glade og kreative børn, der har et godt socialt netværk, og for mangfoldigheden. Fordi man netop i skolen mødes på tværs af sociale, kulturelle og religiøse skel.

Statsministeren gav alle børn i 2. klasse et læseløfte. Han sagde helt præcist:

»Vi bør i fællesskab give børnene et 'læseløfte'. Vi skal love dem, at de skal lære at læse - og læse godt - før vi dynger dem til i andre fag«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Og hvordan gør man så det i praksis. Ja, det er der jo mange bud på.

Hvis en elev har vanskeligt ved at læse, og man gerne vil højne læseniveauet, kan man vælge at give eleven ekstratimer efter skole. Det har nogle ulemper, i form af at det bliver svært at gå med kammerater hjem, ellerat manikke kommer ind i legen fra starten i skolefritidsordningen.

Man kan også finde nogle timer inden for skoleskemaet og låne lidt fra andre fag i en periode. Det ser jeg ikke noget problem i, så længe det ikke er en permanent løsning. Jeg er citeret for at sige, at det skal gå ud over natur/teknik og billedkunst. Det var nu kun for at nævne nogle eksempler. Men man kan jo låne dér, hvor man mener, eleven går glip af mindst, mens man intensiverer læseundervisningen.

Det korte af det lange er, at eleverne i de danske skolerskal være bedre rustet til at leve i et meget videnstungt samfund.

Præcis hvordan man får deres læsefærdigheder gjort bedre, har statsministeren indbudt en række fagfolk til at komme med et bud på sidst i januar. Jeg glæder mig til at høre, hvad de siger.

Svar fra Per Kjeldsen:

»Børn skal lære at læse« - ja, hvad ellers?

Det har i århundreder været et af de fornemste mål med undervisningspligten. Kunne vi så ikke blive fri for flere selvfølgeligheder krydret med uprofessionelle detaljeringer af, hvad lærerne skal gøre, og i stedet give dem mulighed for at gennemføre den løbende kvalificering af den didaktiske udvikling, der er lærernes ret og pligt. Så kunne du og dine kolleger passe jeres arbejde, for eksempel skaffe lærerne optimale efteruddannelsesmuligheder og velegnede undervisnings- og læringsmiljøer. |