Mads Alnor og Jan Henriksen har på vegne af kommune og lærerkreds indgået en aftale om et forståelsespapir.

Fleksibilitet og flere penge giver fælles forståelse i Middelfart

Efter sommerferien kan lærerne i Middelfart Kommune vælge at have fem timer om ugen som fleksibel tid. Det sker efter et skoleår på ren Lov 409.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man beder Mads Alnor, der er formand for Vends Herreds Lærerkreds om at pege på det særligt positive i kredsens nye fælles forståelsespapir med kommune, peger han på fleksibiliteten:

"Der er fleksibilitet i arbejdstilrettelæggelsen - man vælge 35+5 (35 timer på skolen og 5 timer, man selv disponerer over per uge, red.), men der derudover er også mulighed for en større grad af fleksibilitet, hvis man vil det", siger Mads Alnor til folkeskolen.dk

Nogle vil ikke gøre brug af fleksibiliteten, og det valg er helt legitimt:

"Vi kan bare se, at sådan som lærerarbejdet er, så giver det mening for mange at kunne planlægge deres arbejdstid mere fleksibelt. De oplever at få mere ud af den tid, der er til rådighed", siger Mads Alnor.

Han fortæller, at lærernes arbejdstid i det nuværende skoleår er blevet reguleret af Lov 409 med tilhørende bilag.

"Tidligere har vi haft en fælles forståelse, men det har vi ikke i indeværende skoleår, fordi vi blev nødt til at se nogle reelle forbedringer for lærernes mulighed for at løse opgaven, og det var man ikke villig til fra kommunens side, Men det er man nu", siger Mads Alnor.

Jan Henriksen, der er børn- og ungedirektør i Middelfart Kommune, er glad for aftalen:

"Det er vigtigt med tilfredse medarbejdere, og det er vigtigt, at folkeskolen i Middelfart Kommune fortsat leverer høj kvalitet til gavn for vores kerneopgave - nemlig elevernes læring og trivsel. Den opfattelse deler lærerkredsen, hvilket har medført en god fælles forståelse af rammerne for lærernes arbejde. Konkret betyder det mere forberedelsestid og øget frihed til den enkelte lærer i hverdagen, samtidig med, at skolelederen bibeholder ledelse af egen skole", udtaler han i en pressemeddelelse.

Middelfart: Fra fælles arbejdstidspapir til ingenting

Et skridt i den rigtige retning

Kredsformanden peger på, at der er blevet tilført fire millioner kroner årligt til folkeskole-området, som skal bruges på at sænke den gennemsnitlige undervisningstid med 10 timer per lærer om året.

"Det er ikke meget, men det er et skridt i den rigtige retning. I nogle år er der nedlagt mange lærerstillinger, og derfor løber dem, der er tilbage, endnu stærkere. Det knækker vi nu kurven på, men der vil selvfølgelig stadig være udfordringer", siger Mads Alnor. Han fortæller samtidig, at det er kredsens ambition at få et maksimalt antal undervisningstimer per lærer.

"Der er en direkte sammenhæng mellem det antal undervisningstimer, en lærer kan have, og den kvalitet der kommer på undervisningen", siger kredsformanden. Han mener, det var afgørende for det nye resultat, at kredsen valgte ikke at tilslutte sig en ny fælles forståelse, før der blev givet reelle forbedringer.

"Rundt om i landet kan man se flere aftaler og fælles forståelser, og det er et udtryk for at politikere og forvaltningsfolk kan se, at for at udvikle folkeskolen, skal vi have en høj grad af samarbejde med dem, der skal udføre det ude i skolerne", siger Mads Alnor.

Også den lokale skolelederforening har tilsluttet sig det fælles forståelsespapir.

68 ud af 98: DLF forventer flere lokale aftaler om arbejdstid

Læs mere

Forståelsespapiret