"Der er en erkendelse på begge sider af, at tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid i fast tilstedeværelse og opgørelse af arbejdet i timer og minutter ikke fungerer. Det er en slagteriarbejderkultur, det dur ikke på en skole. Det at være lærer er et vidensarbejde, og det kan man ikke proppe ned i sådan nogle førindustrielle rammer", siger formand for Thy - Mors Lærerkreds Philip Lehn Brand om årsagen til, at det nu er lykkes at enes om en arbejdstidsaftale for lærerne.

Første kommune i Nordjylland får en egentlig arbejdstidsaftale

Som den første kommune i Region Nordjylland har Morsø indgået en egentlig lokal arbejdstidsaftale med lærerkredsen. Lærerne får afsat tid til individuel forberedelse og teamsamarbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Aalborg har kreds og kommune et fælles værdipapir, som udstikker rammerne for lærernes arbejdstid. I Vesthimmerland og Rebild har man fælles forståelser.

Formand for Thy-Mors Lærerkreds Philip Lehn Brand er stolt af, at han i morgen skal underskrive en arbejdstidsaftale, som fra næste skoleår udstikker rammerne for Morsøs læreres og børnehaveklasselederes arbejdstid.

"Vi er tilfredse med aftalen og tror på, at den kan være et forbillede for resten af landet, da den tager udgangspunkt i lærerarbejdet og skolernes opgaveløsning", siger Philip Lehn Brand.

Han har i dag sammen med skolelederne, forvaltning og politikere sat sit navn under en pressemeddelelse, som netop betoner, at øen i Limfjorden går forrest ved at kalde aftalen om lærernes arbejdsforhold for en 'arbejdstidsaftale'.

68 ud af 98: DLF forventer flere lokale aftaler om arbejdstid

Større fleksibilitet og sikring af forberedelsestid

Lærerne får cirka syv timer om ugen, hvor de selv kan vælge, hvor og hvornår de forbereder sig. 

"Vi slipper jo i stor udstrækning for lov 409. Det vil sige, at vi får en aftale, hvor det bliver muligt at forberede sig, hvor og hvornår det giver mening. Vi får indarbejdet noget fleksibilitet i forhold til forberedelsestiden, og vi får sikret noget tid til forberedelse til læreren", siger Philip Lehn Brand til folkeskolen.dk

Skoleleder på M.C. Holms Skole Michael Dahlgaard er enig.

"Det handler om at sikre kvalitet i opgaveløsningen, og at lærerne får mulighed for at forberede sig derhjemme, uden først at skulle aftale det med skoleledelsen. Vi skal udvise tillid til hinanden, og det skal give mening for alle parter uden, at man drukner i administrativt bøvl. Folk er professionelle, og vi skal behandle hinanden som sådan", lyder det fra Michael Dahlgaard.

Phillip Lehn Brand hæfter sig også ved, at aftalen sikrer tid til teamsamarbejde.

"Der er sat mange timer af til teamsamarbejde i aftalen. I udgangspunkt er der sat 360 timer af til samarbejdstid. Her vil man kunne gå ind og være meget tydelig på, hvad det er for noget samarbejde, man gerne vil have. Der bliver sat rammer af til teamsamarbejde og inden for de rammer, bliver det teamene, der i sammenspil med ledelsen skal vægte, hvordan og hvorledes, man skal arbejde", siger Philip Lehn Brand.

Lokalt professionsideal afstemmer forventninger

I forhandlingerne om aftalen har parterne i fællesskab udviklet et professionsideal for lærerne, skolerne og lederne i Morsø.

"Vi har forsøgt at lave et professionsideal for Morsø. For at lykkes, skal der professionelle kompetencer og ledelseskompetencer til. Derfor har vi lavet en række punkter for, hvad der hos os kendetegner den professionelle lærer, den højtpræsterende skole og den professionelle skoleledelse".

Og det at skabe en fælles forståelse for hinandens opgaver er et godt udgangspunkt, mener også skoleleder på Dueholmskolen, Lars Zedlitz Alberg:

"Hvis vi skal kvalificere samarbejdet kræver det også en klar forståelse og forventning for hinandens opgaver. Derfor indeholder aftalen også en præcisering af den del af arbejdstiden, der er afsat til samarbejde og udvikling, for netop at skabe de bedst mulige resultater for skolernes samlede virke", fortæller Lars Zedlitz Alberg i pressemeddelelsen.

Tid til forandring

Morsø har ikke haft en lokal arbejdstidsaftale siden 2013. Så det er på tide, at det sker nu, mener både kommune og lærerkreds.

"Vi har i en længere periode ønsket fokus tilbage på opgaverne i stedet for rammerne. Derfor er den nye aftale også mere forenklet og baseret på tillid. Vi tror på, at øget fleksibilitet og gensidig respekt vil skabe mere arbejdsglæde og en bedre folkeskole", fortæller Vibeke Skou Hansen, centerchef for Skole og Dagtilbud.

"Der er en erkendelse på begge sider af, at tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid i fast tilstedeværelse og opgørelse af arbejdet i timer og minutter ikke fungerer. Det er en slagteriarbejderkultur, det dur ikke på en skole. Det at være lærer er et vidensarbejde, og det kan man ikke proppe ned i sådan nogle førindustrielle rammer", siger Philip Lehn Brand.  

Lærerne bliver i løbet af i dag orienteret om aftalen, og den endelige aftale underskrives i morgen tidlig kl. 8.

Se aftalen via link herunder (tilføjet 30/5 2017 kl. 10:26)

Powered by Labrador CMS