Debat

Globalt medborgerskab med U-web.dk

U-web.dk tilbyder gratis undervisningsmaterialer til indskoling, mellemtrin og udskoling, som kan styrke globalt medborgerskab i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Globalt medborgerskab

Globalt medborgerskab refererer til en følelse af at tilhøre en fælles menneskehed og et globalt udsyn, som linker fra det lokale, regionale, nationale til det globale.

Globalt medborgerskab indebærer en måde at forstå, handle på og orientere sig i forhold til andre, som er afspejlet i universelle fælles værdier og respekt for diversitet og pluralisme[1] (UNESCO 2014, s. 14).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Denne tilgang afspejles også i undervisning i globalt medborgerskab (global citizenship education). Du kan finde inspiration til læringstemaer i UNESCOS pædagogiske vejledning til globalt medborgerskab her:

> Den globale medborger

Undervisning i globalt medborgerskab

Undervisning i globalt medborgerskab søger at ”danne” eleven/borgeren i et globalt perspektiv og udsyn. Måden at gøre dette på har mange facetter i forhold til metoder, teorier samt koncepter, og undervisning i globalt medborgerskab kan være en integreret del af mange emner såsom FN´s Verdensmål for bæredygtig udvikling, menneskerettigheder, medborgerskab, demokrati, interkulturel læring etc.

Fælles Mål for fagene

Globalt medborgerskab er en ”paraply” for en lang række af forskellige aktiviteter og emner, herunder et emne som menneskerettigheder, men globalt medborgerskab henviser også til "redskaber" som aktiv og kritisk stillingtagen, demokratiske processer, deltagelse og interkulturelle kompetencer. Det betyder, at globalt medborgerskab kan indgå på mange forskellige måder i undervisningen.

Aspekter af globalt medborgerskab og undervisning i globalt medborgerskab indgår som kompetencemål og færdigheds- og vidensmål i Fælles Mål. Det er muligt at finde en kortlægning[2] af det globale perspektiv i udvalgte fag her, herunder danskfaget:

> Det globale perspektiv i fagene

Undervisningsportalen U-web.dk

På www.u-web.dk er der gratis undervisningsmaterialer, som kan understøtte undervisning i globalt medborgerskab med udgangspunkt i det ideal, som kommer til udtryk i Folkeskolens formålsparagraf og Fælles Mål for fagene, herunder dansk:

Indskoling (1.- 3.klasse):

  • SamirNepal.dk (Fælles Mål for dansk og engelsk)
  • Børnenes U-landskalender (Fælles Mål for dansk og natur/teknologi).

Mellemtrin (4.-6. klasse):

  • Mål for forandring (Fælles Mål for dansk)
  • Bæredygtig fremtid (Fælles Mål for natur/teknologi og dansk).
  • Fordrevet (Fælles Mål for dansk, billedkunst, natur/teknologi med flere).

Udskoling (7.-10. klasse):

  • Mål i verdensklasse (Fælles Mål for dansk, engelsk, historie, samfundsfag og projektopgaven)
  • The Slum Challenge (Fælles Mål for dansk, geografi og samfundsfag)

Globalt medborgerskab og handlekompetence

Globalt medborgerskab handler i høj grad om handlekompetencer, idet formålet er aktiv inddragelse af eleverne, som gennem denne inddragelse reflekterer og tager stilling. Global undervisning handler ikke kun om ”indhold” – for eksempel viden om unge i Bangladesh. Det handler også om, at eleverne leger en leg fra Bangladesh eller skyper med andre unge i Bangladesh.

Globalt medborgerskab har fokus er på inddragelse og handling.

[1] UNESCO (2014). Global Citizenship Education – preparing learners for the challenges of the 21st century”.

[2] Kortlægningen er et udtryk for en fortolkning af Fælles Mål, som de internationale vejledere foretog i 2015 i samarbejde med læringskonsulenter i Undervisningsministeriet.