Mange kommuner vil have undervisnings-assistenter

Næsten alle landets kommuner har søgt om støtte til læsesvage elever og undervisningsassistenter fra skoleudviklingspuljen. Undervisningsministeriet kalder interessen for overvældende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

72 kommuner har søgt om midler til 238 projekter inden for Undervisningsministeriet skoleudviklingspulje, hvor skoler og kommuner inden for fem indsatsområdet kan søge støtte til specifikke projekter. Undervisningsassistenter er det område, hvor der er flest ansøgninger. Halvdelen af landets kommuner har søgt om støtte til undervisningsassistenter.

"Det glæder mig. Undervisningsassistenter er en ekstra, værdifuld ressource, der både kommer elever og lærere til gode. Jeg håber, ordningen bliver forvaltet fornuftigt og er kommet for at blive. Når lærerstuderende ansættes som undervisningsassistenter, får de en bedre uddannelse samtidig med, at de i visse tilfælde kan træde i stedet for to-lærer-ordninger og specialundervisning. Da de får studenterløn og ikke skal have forberedelsestid, gør de det muligt at hjælpe flere børn for de samme penge. Især det stigende antal børn med adfærds- og kontaktproblemer," siger Bertel Haarder.

Men kommunerne ønsker også støtte til intensive læseforløb - det såkaldte turbodansk - til læsesvage elever. Der er næsten dobbelt så mange ansøgninger til forsøg med turbodansk som der var i første ansøgningsrunde. Undervisningsminister Bertel Haarder er meget tilfreds med udviklingen.

"Læsning er alle fags moder, og det glæder mig, at så mange kommuner og skoler nu vil tilbyde læsesvage elever turbodansk. Det er vigtigt, at denne gruppe elever får mulighed for at indhente deres kammerater ved at koncentrere sig om læsningen i en periode. Kan de ikke læse ordentligt, kan de heller ikke følge med i matematik, historie og de fleste andre skolefag," siger han.

Ansøgningerne fordeler sig på fem indsatsområder:

80 ansøgninger til undervisningsassistenter i folkeskolen

36 ansøgninger til at oprette erhvervsklasser

40 ansøgninger til turbodansk

53 ansøgninger til it-støttede undervisningsformer

29 ansøgninger til at oprette lokale taskforces til skoleudvikling

Ansøgerne får besked om, hvilke forsøg, der modtager tilskud til marts.