Ven-Skaberne er fra venstre Brian B. Løvenholdt, Line Breinholm, Jacob Bak Nielsen og Claus Blidegaard. Her med håndtegnet bagest ved koncert på Bording Skole.

Lærerkvartet takler mobning med musik

Fire østjyske lærere har fundet en alternativ måde at lære de yngste skoleelever om forskelligheder, mobning og drillerier. Med bandet Ven-Skaberne baner de vej for børnenes forståelse og læring på skolerne. "Vi har lydhørhed", siger Line Breinholm.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kasper fortalte i går, at han under koncerten næsten havde fået tårer i øjnene fordi I sang om sådan noget dejligt noget, og han var så glad. Og i aftes, da han skulle sove, kunne han slet ikke falde i søvn, men lå i sengen og skrålede jeres sange. Tak fordi I gav ham - og alle de andre - sådan en god oplevelse!"

Sådan lyder en kommentar på Facebook fra en forælder til en af de elever, som bandet Ven-Skaberne i maj spillede for på en folkeskole i Midtjylland.

Kommentaren favner i høj grad den idé, som de fire folkeskolelærere for godt halvandet år siden søsatte: nemlig at vise de yngste elever, hvad drillerier og mobning betyder, og hvordan det kan tackles.

"Vi kommer omkring de her emner ved at synge om ensomhed, at synge om at være forskellige, synge om at turde kaste sig ud i noget nyt, at man ikke bliver sej af at drille. I stedet for at fortælle om det", understreger Line Breinholm.

Blandet modtagelse af ny klageinstans mod mobning

Klar rollefordeling virker

På scenen har de fire medlemmer Jacob Bak, Brian Løvenholdt, Claus Blidegaard og Line Breinholm fire forskellige og meget klare roller.

Den vilde og drillesyge Brian Bulderbasse, Kaptajnen der altid vil bestemme, den intelligente og tænksomme Kloge Klaus og den omsorgsfulde og hjælpsomme Liv-Line.

De fire karakterer har deres interne udfordringer, men det viser sig, at der er brug for den forskellighed, der er blandt dem - og at venskab og trivsel sagtens kan opstå i denne forskellighed.

"Liv-Line forsøger at få tingene glattet ud. Hun er den eneste, der kan styre Bulder, hun er den hjælpsomme, som møder verden med en krammer", siger Line Breinholm.

"Vi viser, at vi internt har en konflikt, og hvordan vi løser den. Vi viser, hvordan man er god mod hinanden", tilføjer hun.

Nu kan lærere uddanne sige i(mod) mobning

Tæt samarbejde med skolerne

Mange skoler arbejder med trivsel og mobning i mere traditionelle læringsformer, men med Ven-Skaberne er der en ny tilgang til at formidle emnerne.

"Vi har lavet undervisningsmateriale, der passer til koncerten, hvor børnene hører sangene og arbejder med emnerne op til koncerten", forklarer Line Breinholm. Hun tilføjer, at Ven-Skaberne har et tæt samarbejde med skolelederne på de steder, bandet besøger.

"Vi sender selvfølgelig materialet. Vores materiale er stadig i opbyggende fase. Sidste skole havde de fået en ide til at videreudvikle en opgave, som vi synes var alletiders, som vi tager med. Vi har meget glæde af at få tilbagemeldinger", understreger Line Breinholm.

Bachelor: Sæt ind mod digital mobning

Håndtegnet bliver brugt

Ven-Skaberne har videreudviklet det klassiske håndtegn, som publikum ofte bruger til en rock-koncert: Pege- og lillefinger strakt direkte op i luften. Men så tilføjer Ven-Skaberne tommelfingeren.

"Tommeltotten betyder: du er god, som du er! Det er vores meget centrale budskab, du skal være præcis som du er. Der er brug for forskellighed, der er brug for alle", understreger Line Breinholm.

"Vi får at vide, at der er mange børn, som bruger håndtegnet i frikvarteret", siger hun.

"Når vi kommer med de roller, vi har, bliver der lyttet. Børnene ser op til os, fordi vi spiller musik, og vi er blevet lidt kendte for dem. Der er en lydhørhed for os".

Lyden af venskab - klassisk playliste til undervisningen i mellemtrinnet