Blog
0   2

Spørgsmål om spørgsmål til prøverne.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når eleverne selv folder stoffet ud, kan et par skyggespørgsmål være behjælpelige. Men hvor meget må man egentlig hjælpe ved selve prøven?

Det sker fra tid til anden, at eleverne i løbet af prøven for svaret på nogle af for de for dem ukendte lærerspørgsmål under deres egen fremlæggelse. De har jo forberedt deres tema og problemstilling og er formentlig blevet rådet til at gå relativ bredt orienteret til opgaven.

Med udgangspunkt i sidste års prøver, gav det god mening for mig som lærer at have forberedt nogle få skyggespørgsmål, som man kan have klar, hvis eleverne svarer på spørgsmålene selv. Det er ærgerligt at skulle finde på spørgsmålene undervejs. Som bekendt har man rigeligt at holde styr på under prøven. Jo mere, der bare kører gnidningsfrit, jo bedre.

Hvor findes svarene?

Eleverne må bruge hjælpemidler og net under forberedelsen på selve prøvedagen, men særlig sidste del kan blive en ganske tidskrævende affære, hvis man ender med at træde vande i en mudret, uigennemskuelig google-sump, hvoraf man i øvrigt kun læser opslagene på første side. Jeg valgte sidste år at afgrænse søgemulighederne, hvilket jeg også afklarede med censorerne.

Artiklen fortsætter under banneret

I både kristendom og historie havde jeg sikret mig, at svarerne kunne findes på de sider, jeg på forhånd havde aftalt med klassen. Disse sider kendte de fra undervisningen, og de var sat grundigt ind i de forskellige søgefunktioner.

Den bagvedliggende tanke var, at det er den faglige fordybelse og forståelse, der skal højnes ved prøven fremfor evnen til at søge på nettet. En kompetence, som vores elever på skolen får løbende uddannelse i, men der er et stykke vej endnu.

Jeg havde dog min tvivl i forhold til, om jeg gav mine elever for meget hjælp ved denne tilgang. Klasserne gav imidlertid eksplicit udtryk for, at det gjorde selve prøven mere overskuelig, og at de kunne koncentrere sig om at implementere deres svar i relation til deres præsentation. Jeg var godt tilfreds med det svar. Prøverne skulle gerne sende de unge mennesker afsted med et klap på skulderen fra et uddannelsessystem, der vil dem det bedste.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.647 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.288 andre er allerede tilmeldt