Åben Skole 2.0 er en relancering af den populære mooc, (Massive Open Online Course) som startede i Januar. Konceptet kombinerer selvstudie med online interaktion. Foto: Istock.com/mihailomilovanovic.

Åben skole 2.0: Gratis uddannelse for lærere og lærerstuderende

Kurset i åben skole relanceres i en opdateret version. Det er gratis for alle deltagere og fungerer som et såkaldt Mooc – Massive Open Online Course, som hviler på idéen om selvstudie kombineret med online interaktion og feedback fra medkursister og moderatere.

Publiceret

ÅBEN SKOLE 2.0

Er et gratis Mooc-kursus for lærere, pædagoger ogstuderende.

Er samtidig også velegnet til virksomheder, foreninger oginitiativtagere, der ønsker at arbejde med skoler.

Er en Mooc er grundlæggende et selvstudie, men har mangeelementer som ansporer interaktion med kursister, moderatere ogandre aktører.

Indeholder 4 moduler - alle med en estimeret arbejdsmængde på 37timer

Belønner 10 ECTS-point

Er et pilotprojekt, som er finansieret afundervisningsministeriet og udformet i samarbejde med alle danskeprofessionshøjskoler samt Danmarks Medie ogJournalisthøjskole. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Oven på succesen med den første omgang af pilotprojektet Mooc-modellen til åben skole-uddannelsen genåbnes konceptet nu for ansøgninger til endnu en kursusgang, der løber over efteråret. Inspirationen er hentet fra Norge, hvor regeringen har udbudt en række udviklingsmidler med henblik på kompetenceudvikling som konkret udmøntet i Moocs. Projektet er udviklet i partnerskab mellem alle danske professionshøjskoler, samt Danmarks Medie og Journalisthøjskole og er støttet af Uddannelsesministeriet med 2 millioner kroner.

Selvstudie med samarbejde

"Det interessante ved Moocs er at man kan bruge dem på mange måder", siger Karsten Gynther, som er docent i UCSJ og leder af projektet.

Grundlæggende består kurset af 4 moduler med 37 timers forventet arbejdstid i hvert modul. Der er 10 pointgivende aktiviteter, man kan udføre og man skal samle fem point for at få et kursusbevis, der samtidig giver 10 ECTS-point.

"Der er mange forskellige former for pointgivende aktiviteter. Man kan skrive en opgave og uploade den, give respons på andres opgaver, lave peer to peer-feedback, eller være med i en diskussion omkring et emne. Alt sammen aktiviteter der understøtter den interaktion, man kan bruge i et onlinemiljø".

Hvordan kan Åben skole blive mere end en sjov dag?

Kan også bruges som gratis inspiration

Til det afsluttende projekt skal kursisten lave og beskrive et samarbejde mellem en skole og skolens omverden, og uploade det til hjemmesiden. Aktiviteterne bliver monitoreret og bedømt af moderatorer fra professionshøjskolerne. Men hvis man ikke er interesseret i hele pakken, kan kurset også bruges som inspiration.

"Der er mulighed for at klippe klistre og bruge enkelte dele af vores moduler og materialer som inspiration. Man kan også dykke ned i et specialmodul, hvis der er noget man finder særligt interessant", siger Karsten Gynther.

Læreren skal ikke stå alene med åben skole

Ved udgangen af året skal erfaringer af det større UC-sektorsamarbejde om Moocs formidles til en bred gruppe aktører, og hvis Mooc-konceptet fortsat vinder positiv brugerrespons fra kursisterne, er det ikke utænkeligt at idéen griber om sig.  

Kurset åbner mandag den 4. september og løber fra uge 36 til og med uge 45.