Debat Lærerliv
1   6

Hvad skal vi med skolen?

Det er vigtigt at kunne læse for at kunne deltage i demokratiet. Men når skolerne måles på testresultater i læsning og regning, er der risiko for, at vi glemmer skolens større formål. Verden står med enorme udfordringer, som skolen nu skal hjælpe fremtidens samfund med at klare. Klimaudfordringer, radikalisering, sult, krig og flygtningestrømme. Og her er højtuddannede borgere ikke nok.

Artiklen fortsætter under banneret

FN's menneskerettighedskommissær, Zeid bin Ra'ad, gav et eksempel på dette i en tale ved USA's museum for holocaust: »Otte af de 15 mennesker, som planlagde holocaust i 1942, havde en ph.d.-uddannelse. De strålede akademisk, og alligevel fejlede de ved ikke at vise den mindste smule etik og forståelse. Jeg er af den opfattelse, at alle former for uddannelse er tæt på værdiløse, når de for alvor skal betyde en forskel - i kriser, når verden begynder at falde sammen - hvis de ikke indeholder et stærkt element af forståelse for universelle menneskerettigheder.«

Vi ved som lærere, hvad det er, der driver os - og der er forskning, der viser det samme. Det kan være ud fra forskellige partipolitiske baggrunde, men vi blev lærere, fordi vi gerne vil være med til at præge fremtidens samfund ved at danne unge gennem den faglighed, vi bygger på i skolen.

Det gælder lærere i hele verden.

I Education International - vores globale lærerorganisation - drøftede vi på en konference i denne måned med deltagelse af lærerorganisationer fra hele verden, hvordan vi som lærere kan være med til at løfte det ansvar, der ligger hos os i forhold til at gøre fremtiden klar til at møde udfordringerne.

Vi var enige med nobelprisvinderen fra 2014, Kailash Satyarthi, som har dedikeret sit arbejde og hele sit liv til at bekæmpe børnearbejde og sikre børn en mulighed for uddannelse, der sagde, at verden savner moralsk lederskab. Det er ikke kun i Danmark, at målene for skolen indsnævres, og ambitionerne sænkes gennem alt for dårlige rammer for lærernes arbejde.

Hvad kan lærerne gøre? De har ordrer fra skoleledere, som har ordrer fra forvaltninger om at skrive elevresultater ind i læringsplatforme. Har vi tid til at tage os af klodens fremtid?

Vi skal følge reglerne, men det er vigtigt at diskutere, hvad vi skal gøre.

I vores professionsideal skriver vi: »De målsætninger, undervisningsmål og principper, der fastsættes gennem demokratiske processer, er bindende for læreren. Imidlertid kræver disse altid fortolkning og tilpasning til de gældende betingelser og stiller dermed store krav til lærerens faglighed og selvstændige dømmekraft. Læreren kan således aldrig blot følge de udstukne forskrifter, men er altid henvist til på eget ansvar at præstere en forsvarlig undervisning i forhold dertil«.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks