Debat

Argumentresistente Madsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pensioneret viceinspektør Vagn Madsen, Brønderslev, har i mange år beriget Folkeskolen med læserbreve - senest i nummer 28 med indlægget »Et betændt skolesyn«.

Madsens budskab har altid været, at skolen skal dele eleverne i to grupper - de dygtige og de andre. Da man holdt op med at dele børnene i 5. klasse i de kloge og de andre, gik det galt. Alle katastrofer stammer tilsyneladende herfra. Det er enhedsskolens skyld - det er en »uddannelsesumulig skole«, siger Madsen helt enkelt.

Jeg er lodret uenig, men må give Madsen, at han er vedholdende.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er masser af dokumentation for enhedsskolens kvaliteter. Der er tilsvarende masser af beviser på, at samfundet - og dermed skolen - allerede er delt op i et hav af ghettoer, for eksempel Tingbjerg for de fattige og farvede - Rudersdal for de hvide og rige. Hvis vi skal leve sammen i ét samfund, behøver vi ikke flere interne opdelinger a la Madsen. Især ikke når man ved, at en enhedsskole med ordentlige arbejdsvilkår sagtens kan levere faglig kvalitet i topklasse. Det sker i Finland.

Der er problemer i den finske enhedsskole, hvor den danske enhedsskole er i top, for eksempel er danske elever bedre til samarbejde, mere kreative og gladere for deres skole.

Disse forhold og undersøgelser, som viser, at elever i enhedsskolen generelt klarer sig bedre end elever i opdelte skolesystemer, kender Madsen godt. Men han er totalt argumentresistent.

Er det grå stær på skolesynet - med fortidens realskole fastfrosset på nethinden?

Desværre er der i takt med regeringens økonomiske nedskæringer over for kommunerne blevet mere medløb til Madsens forenklede synspunkt. Med stigende klassekvotienter og et specialundervisningstilbud, som hænger i laser under dække af et misbrugt rummelighedsbegreb, så er det ikke mere kun de dumme, sære og utilpassede, nedskæringerne går ud over.

De dygtige må sikres, siger statsministeren nu.

Jordbunden gødes for fortidens skole.