Blog
0   5

Solskin, pensumlæsning og eksamensangst

Abonner på nyt om Biologi - lærerstuderende i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Det obligatoriske ”forsømte forår” er i gang, og vi sidder vanen tro begravet med vores hoveder i computeren og bøgerne. For os er der dog en helt særlig følelse ved dette års eksamensforberedelse, for det er nemlig sidste gang; og denne gang er det biologifaget, som kræver vores opmærksomhed.

Det er vores fjerde år på læreruddannelsen, og det er altså sidste gang, at vi skal sidde og terpe didaktik, klasseledelse og fagfagligt pensum, mens solen skinner og langsomt går ned uden foran vinduet, mens man har siddet og læst. - Dermed ikke sagt, at vi i rollen som kommende lærere ikke kommer til at gøre dette, men der er nu alligevel noget helt særligt ved en eksamensperiode som studerende.

Denne gang er det vores sidste undervisningsfag; biologi, som kræver al vores opmærksomhed. I sidste uge afleverede vi vores bacheloropgaver, og det betyder, at fokus nu er skærpet til økosystemer, genetik, bioteknologi og evolution. Vores eksamen er skruet sådan sammen, at vi skal aflevere fem skriftlige opgaver, hvori vi illustrerer vores kompetencer i hele pensumområdet:

- Evolution og systematik - Genetik og bioteknologi - Krop og sundhed - Økosystemer i vand herunder feltbiologiske undersøgelser - Økosystemer på land herunder feltbiologiske undersøgelser

Hver skriftlig opgave skal omhandle en faglig problemstilling på lærerfagligt niveau, der er relateret til fagets kompetenceområdet samt et udviklet undervisningsforløb i biologi til grundskolen.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi havde faktisk frygtet vores skriftlige eksamen meget og var nervøse for, at det ville kræve en faglig opremsning på flere sider. Tværtimod - opgaveformuleringen ligger op til, at vi i en kombination mellem både fagdidaktik og fagfaglighed forholder os til problematikker i den praksis, vi møder rundt om hjørnet lige om lidt. Det gør eksamenen relevant, og vi har allerede kombineret de faglige pensumområder med problematikker omkring andetsprogsdidaktik, bevægelse i naturfagene og hverdagssprog vs. naturfagligt sprog.

I juni trækker vi én af vores opgaver, hvor vi efter 48-timers forberedelse skal forsvare både det faglige indhold og den didaktiske problemstilling. Dén er vi mere nervøse for. I vores tidligere fag har fagfagligheden ikke voldet os de store udfordringer, men i biologi er vi mere ”rookies”.

Ønsk os et stort held og lykke og kryds gerne alle jeres fingre (og tæer) - vi får brug for det.

- Mia og Frederikke


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.474 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
357 andre er allerede tilmeldt