Debat

Hvilket fag er kodning?

Alt eller intet...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skulle lave kodekursus på skolen, men da det var mig, der havde sendt invitationerne ud, troede lærerne, at kodning kun var noget for matematiklærere!

Men hvilket fag hører kodning egentlig til? Det er oplagt at det er matematik, for der er masser af problemløsning, algebraisk tænkning, strategier, vinkler, koordinater osv.

Men det er jo også mange andre fag, der kan være aktuelle, når vi arbejder med kodning. Når vi laver en drejebog til et spil i Scratch, bruger vi faget dansk. Når vi tegner i 3D-programmer og laver 3D-print har vi fat i håndværk og design. Og der er gang i elektronikken, når vi undersøger og eksperimenterer med LittleBits i fysiktimerne. Engelsk er også oplagt, da der findes meget materiale på engelsk og man fx kan kode Scratch på engelsk og vælge den engelske version Code.org. osv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Kode kan nemt være en del af flere fag, men kan det også være sit eget fag? Hvis det skal være sit eget fag, så kan det kaldes Computer Science og børnene kan lære at håndtere ”rigtig” programmering som Java, C++, HTML, Python osv. men er det de kompetencer, børnene skal have med sig fra folkeskolen eller skal vi bruge teknologien til at forstærke børnenes læring i de traditionelle fag.

For mig har kodning en klar plads i matematiktimerne, men også i rigtig mange andre fag, og det vigtigste lige nu, er at vi får inddraget meget mere IT i al undervisningen i skolen, for kodning er alle fag.