Blog
0   8

Vejen til Rom

Abonner på nyt om Børn med autisme i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver

I dag går eleverne i 9.kl. til afgangsprøve i skriftlig fremstilling. De skal skrive en stil. For at løse prøven, skal de se helheden og sammenhængen i opgaven. De skal bruge deres forestillingsevne, til at sætte sig ind i den tankegang, der ligger bag opgaveformuleringen. De skal være gode til at planlægge deres arbejde, så de bliver færdige inden prøven slutter.

Alex er normalt begavet og har autisme. Han tænker i detaljer, og ser ikke helheden. Han svarer ”Det kan jeg ikke”, for det er sandheden for ham. Alex afleverer en ufærdig opgave, og består ikke prøven.

Artiklen fortsætter under banneret

Alex går i en almindelig folkeskole, og alle forventer, ”at han tager sig sammen”, ”at forældrene støtter ham” og ”at læreren, lærer ham det, han skal kunne”.

Jeg er lærer for Alex og jeg kender til autisme. Derfor sætter jeg mig ind i, hvordan han tænker. Jeg hjælper ham med at se sammenhænge og helheder, og i fællesskab laver vi et mindmap. Jeg udfordrer hans forestillingsevne ved at spille roller: ”Hvis jeg var pigen i teksten, og jeg havde mistet min lillebror i en trafikulykke, hvordan tror du så, at mine følelser vil være, når jeg sidder i kirken?” Jeg planlægger tiden, og strukturere opgaven, så Alex når at løse den, inden for den afsatte tid.

Jeg har lært ham det, han skal kunne, forældrene støtter ham, og Alex tager sig sammen.

Alex gør alt hvad han kan. Han vil gerne, men han kan ikke løse prøven alene.

Flertallet i folketinget har bestemt, at Alex skal gå i en almindelig folkeskole, men de har glemt at indrette folkeskolen, så Alex kan gå der.

Flertallet i folketinget har bestemt, at Alex skal gå til en almindelig afgangsprøve, men de har glemt at lave opgaven, så Alex kan forstå den.

Jeg har brug for en undervisningsminister, det anerkender, at børns hjerner er forskellige.

Undervisningsministeren har brug for et flertal i folketinget, der anerkender, at et skoleforløb med ens prøver til alle, skaber flere og flere børn, der ikke kan afslutte folkeskolens afgangsprøver.

Mennesker skal gå forskellige veje, for at komme frem i verden.

”Alle veje fører til Rom”, siger vi -men flertallet i folketinget kender kun motorvejen, E4

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.417 andre er allerede tilmeldt