Blog
1   5

Ingen grund til panik til de skriftlige prøver i Tysk

Abonner på nyt om Tyskbloggen i dit personlige nyhedsbrev.


’Definitionen på hjælpemidler kan godt skrives mere tydelig på uvm’s hjemmeside. Det bliver opdateret. Men substansen vil være uændret.’

Hvad eleverne må eller ikke må have med af hjælpemidler til de skriftlige prøver er uændret. Der skal som sædvanligt tages udgangspunkt i prøvebekendtgørelsen, prøvevejledningen og definitionen af grammatisk oversigt, som findes på uvm’s hjemmeside.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Medbragte huskelister/checklister

En forespørgsel om eleverne måtte medbringe huskelister/checklister til skriftlig eksamen i tysk medførte en heftig debat.

www.folkeskolen.dk/606291/et-spoergsmaal-om-tysk-grammatik og www.folkeskolen.dk/606937/kaos-inden-tyskproeve-eleverne-kan-blive-noedt-til-at-undvaere-noter

Tysklærerforeningen for Grundskolen henvendte sig til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vedrørende tolkning af den opståede tvist om brug af hjælpemidler til den skriftlige prøve i tysk ved afslutningen af 9. Klasse på læringskonsulentens side på Skolekom.

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet er kommet med følgende svar: Tak for jeres henvendelse. Jeg beklager det sene svar. Vi har været i dialog med Folkeskolen.dk og lærere på Skolekom med samme svar.

Vi er kede af den forvirring, der har været omkring grammatiske oversigter til prøverne i fremmedsprog. Udgangspunktet er, at de skriftlige prøver i Sprog og sprogbrug og Skriftlig fremstilling er prøver, hvor eleverne udelukkende må anvende ordbøger og grammatiske oversigter. Der må anvendes tekstbehandling med stave- og grammatikkontrol og elektroniske ordbøger. Grammatiske oversigter må ikke have karakter af at være hjælpesider eller huskelister fra lærebøger. Der skal være tale om neutrale oversigter, som kan bruges til opslag, men som ikke giver vejledning til eleverne.

Til at definere, hvad eleverne må og ikke må have med til prøven skal lærerne tage udgangspunkt prøvebekendtgørelsen, prøvevejledningen og definitionen af grammatisk oversigt, som findes på vores hjemmeside. www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever/afholdelse/tilladte-hjaelpemidler/definitioner-og-uddybninger

Vi er med på, at definitionen kan godt skrives mere tydelig på hjemmesiden. Det får vi opdateret. Men substansen vil være uændret.

Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål - og at vi sammen kan skabe klarhed for lærere og elever.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Folkeskolen.dk er lukket for indlæg og kommentarer fra 6. juli og i uge 28 og 29 - vi åbner igen mandag den 23. juli. God ferie!

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Tysk og fransknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for fagene. I samarbejde med Sproglærerforeningen, Tysklærerforeningen og Fransklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.792 andre er allerede tilmeldt