Dansk Røde Kors, RUC og UCC offentliggør i dag syv asylpædagogiske principper, som er forskere og pædagogisk personale hos Røde Kors i fællesskab er kommet frem til.

Syv principper om asylpædagogik offentliggøres i dag

Dansk Røde Kors, RUC og UCC har samlet erfaringer fra asylsystemet og giver på den baggrund det første danske bud på en asylpædagogik. Målet er at asylsystemets erfaringer også kan bruges af lærere, som arbejder med flygtningebørn i folkeskolen.

Publiceret

SYV principper for asylpædagogik

Forskere og pædagogisk personale hos Dansk RødeKors er nået frem til syv principper for asylpædagogik 

  • Asylpædagogik skaber på samme tid forudsigelighed og fokus pånuet.
  • Asylpædagogik tager udgangspunkt i barnets ressourcer ogerfaringer.
  • Asylpædagogik arbejder ud fra en mangfoldighed af metodisketilgange, hvor barnets nysgerrighed og aktive medvirken sættes icentrum
  • Asylpædagogik inddrager og bearbejder de forskellige kulturelleerfaringer og forståelser børnene bringer med ind ifællesskabet
  • Asylpædagogik understøtter barnets demokratiskehandlekompetence og kritiske stillingtagen
  • Asylpædagogik er præget af et bredt sprogbegreb, med respektfor og styrkelse af børnenes mangfoldige måder at kommunikere
  • Asylpædagogik inddrager systematisk barnetsforældre/ledsagerrelationer i en ligeværdig udveksling medudgangspunkt i de voksnes ressourcer.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Syv principper for pædagogikken blandt asylbørn er rygraden i en ny forskningsrapport, som Dansk Røde Kors, RUC og UCC offentliggør på en konference onsdag eftermiddag.

Forskningsrapporten samler mange års erfaringer fra asylsystemet. Og meningen er, at også lærere, som arbejder med flygtningebørn i folkeskolen på den måde kan få glæde af erfaringerne.

Det primære budskab er, at asylpædagogikken bør skabe en hverdag på asylcentret, hvor børnene ud over at trives og have det godt også kan tilegne sig viden og færdigheder, lyder oplægget til en konference i eftermiddag, hvor rapporten bliver offentliggjort.

DLF hjælper lærere til at tage imod flygtningebørn

 

 

Børn i krise mister viden

Den korte forklaring på, at der er brug for denne pædagogik er, at børn på flugt er børn i krise. Børnene har svært ved at tilegne sig ny viden og nye færdigheder. Desuden kan mødet med den nye kultur betyde, at de mister noget af det, de før mestrede.

"Børnene skal derfor mødes med en pædagogik, der på den ene side skaber ro og tryghed, men på den anden side også inddrager børnenes ressourcer og inviterer til aktiv medvirken, sådan at de igen bliver nysgerrige og klar til at lære noget", står der i oplægget til konferencen, som er skrevet i fællesskab af leder af pædagogisk enhed i Røde Kors Henrik Bang Pedersen, professor Jan Kampmann RUC og lektor Signe Hvid Thingstrup UCC og forskningsassistent Fina L: Vilholm fra RUC.

Lærere: Flygtningebørn har brug for modtageklassen

Voksne skal møde barnet, hvor det er

I oplægget er flere eksempler fra hverdagen i asylsystemet:

En pige, der havde mistet sin mor under flugten, var ked af det og indadvendt. En dag sad pigen og tegnede, og en pædagog sad ved siden af og var til rådighed. Pigen tegnede det, hun havde oplevet på sejlturen og udtrykte sin store sorg over at have mistet sin mor, mens pædagogen lyttede og spurgte ind.

"Det var en meget intens oplevelse for både pigen og pædagogen, men det var også starten på det store stykke arbejde, pigen skal udføre - sandsynligvis resten af sit liv: At bearbejde sorgen over tabet af sin mor og, måske, skyldfølelsen over at hun selv overlevede. Efterfølgende rystede pigen følelsen af sig og kunne efter kort tid igen indgå i legen. Børn går ind og ud af sorgen. I asylpædagogikken møder den voksne barnet, hvor det er, giver det plads til at falde til ro og bearbejde evt. barske oplevelser fra flugten", står der i oplægget.   

Læs mere

Se rapporten: Asylpædagogik i Røde Kors

Powered by Labrador CMS