Blog
0   16

Nu kan jeg lære, men kan jeg være lærer?

Abonner på nyt om Nanna Brynskov i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Læreruddannelsen er, for mig, den mest fantastiske uddannelse der findes. Ifølge min erfaring, uddanner den ikke kun i didaktik og faglighed, men i hele det at være et menneske. Men glemmer vi de helt praktiske informationer på så humanistisk en uddannelse som denne? Især efter reformen?

Min uddannelse- min udvikling

Jeg går, til hverdag, på læreruddannelsen på Carlsberg Campus, UCC, men er lige nu i min anden praktik på en skole i København. Dette er en praktik jeg er meget glad for, og en praktik som har lært mig meget- ikke blot om didaktik og undervisningsforberedelse, men også om manglerne i min egen skolegang. 

Jeg er så heldig at have en praktiklærer som også har lyst til at involvere mig i de små praktiske del af dagligdagen som lærer. Her snakker vi ikke nødvendigvis didaktik, faglighed, lærer-adfærd eller andre sjove størrelser. Vi snakker helt basale og forklarlige emner. Det har givet mig en åbering. Det forholder sig nemlig sådan at min praktiklærer nu, faktisk har givet mig mere praktisk viden om selve lærerjobbet, end de første tre år af min uddannelse har gjort. 

 

Artiklen fortsætter under banneret

I modsætning til hvad det måske kan lyde som nu ..

.. er jeg faktisk rigtig glad og taknemmelig for netop min uddannelse. Den har givet mig en kæmpe faglig og didaktisk viden i bagagen, og ikke mindst en udvikling af mig selv som menneske. Men hvad med helt basale og konkrete faktorer som karaktergivning? Indberetning? Hvordan kommer min hverdag til at foregå i praksis efter reformen? Og hvad for en slags er folkeskolen egentlig som organisation?

Forståelser som disse kan man argumentere for, vil blive en del af min fremtidige erfaring, men skylder vi ikke eleverne at være udrustet med mest mulig viden som færdiguddannede, og som gør os til de bedste lærere lige fra begyndelsen? Vores "forsøgspersoner" er trods alt rigtige, små liv som bruger op til otte timer af deres hverdag med os, mod forventning af at vi giver dem en grundsten til resten af deres liv, i form af almen dannelse og faglighed.

Så ligeledes at vi starter uddannelsen med et intromodul, efterspørger jeg et outromodul, der helt simpelt kan formidle mig sådanne praktiske informationer. På den måde kan jeg komme ud som den bedst mulige udgave af mig som lærer, og med en masse fokus på de små, afhængige individer :-)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
355 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
167 andre er allerede tilmeldt