Der var godt gang i C.R.A.F.T.'s stand på Skolemessen i dag, da elevhold fra en række kommuner præsenterede deres projekter for et dommerpanel på 25.

Innovative elever vinder priser

På Skolemessen i Aarhus har elevhold fra forskellige kommuner i dag præsenteret deres 21skills- og it-projekter for et panel på 25 dommere. Nu er vinderne netop kåret.

Publiceret

Hvad er C.R.A.F.T.? 

C.R.A.F.T., Creating Really Advanced Future Thinkers, er etprojekt under Styrelsen for It og Læring, STIL, i samarbejde medCFU.dk. Projektets formål er at inspirere elever til at bruge nye,digitale teknologier, samt at give dem kompetencer og lyst til ateksperimentere sig frem til løsninger på virkelighedensproblemer.

Fire elevhold blev præmieret på Skolemessen i Aarhus i dag for deres innovative projekter - hvor de har udviklet allt fra dynamoer til integration af flygtninge.
Fire prototyper i forskellige materialer skulle der til, før de tre elever fra Katrinedals Skole i København fik deres endelige dynamo-opladelige powerbank klar.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En trykføler, som sender en alarm til forældrenes mobil - og senere alarmcentralen - hvis babyen sidder glemt i autostolen. Eller en løsning på de grønne net om fuglekuglerne, som ender i naturen eller om halsen på en fugl.

Projekterne var mange og meget forskellige, da elever fra en række kommuner i dag præsenterede innovative projekter på C.R.A.F.T.'s stand på Skolemessen i Aarhus for et stort dommerpanel. I forskellige fag eller grupper på tværs af klasser og årgange har de arbejdet med projekter, som kan være med til at løse problemer fra virkeligheden.

Projekternes mål har været at lære eleverne 21skills-kompetencer som it, innovation og kommunikation, fortæller konsulent og tidligere lærer Mette Hauch, som er medarrangør og har været overdommer på uddelingen af C.R.A.F.T.-awardsene.

"Eleverne får en masse kompetencer af projekterne, og samtidig kommer der en masse fokus blandt de voksne på, hvordan man kan lære eleverne de her kompetencer. Ingen er jo uenige i, at eleverne skal klædes på til fremtidens kompetencer, og med projekterne her kan man se, hvordan det kan gøres", siger hun og fortsætter:

"De lærer at løse problemstillinger, men også at styre deres tid, samarbejde og it og innovation. Det er vigtige kompetencer - og det har ført til nogle spændende projekter".

Priser for samarbejde, innovation, it og fightervilje

Da eleverne præsenterede deres mangeartede projekter for messens besøgende, lyttede også et dommerpanel på 25 dommere med - heriblandt lærere, forskere, konsulenter og virksomhedsrepræsentanter.

På dagens program var nemlig en kåring af C.R.A.F.T.-awards til de projekter, som har været bedst til at arbejde it-understøttet med det 21. århundredes kompetencer som innovation, samarbejde og reflekteret it-anvendelse.

Fire priser skulle uddeles i kategorierne it og læring, kollaboration, problemløsning og innovation samt en fighter-pris til et hold, som havde scoret højt over hele linjen. 

Vinderne blev:

I kategorien it og læring vandt projektet 'ESEO' fra Hendriksholm Skole i Rødovre Kommune for en app, som kan hjælpe børn i familier med volds- og alkohol-problemer. På app'en kan børn simpelt benytte flere funktioner, blandt andet chatte med andre børn med samme oplevelser eller fagkyndige, men også dele deres historie som enten dagbog eller med andre i samme situation.

Kollaborations-prisen gik til projektet 'Cafedrømmen' fra Gylling Skole i Odder Kommune, som havde struktureret deres samarbejde på fineste vis, så alle i gruppen var involveret i projektet. De fik prisen for en helstøbt løsning med en stærk samarbejdsånd, lød det i dommernes begrundelse.

Endnu en Odderklasse tog en pris med hjem. Et hold fra Parkvejens Skole fik prisen for problemløsning og innovation med projektet 'Odder-flygtninge', hvor de i mere end et halvt år har arbejdet på at integrere eleverne i skolens modtageklasser ved at arrangere ture og andre arrangementer, så flygtninge-eleverne kan føle sig trygge på skolen. Et etisk fint projekt, fordi det er til andres fordel, lød det fra dommerpanelet. 

Fighter-prisen gik til tre elever fra Katrinedals Skole i København, som med deres projekt 'Dyno-bank' havde udviklet en powerbank til mobilen, som kan oplades med en dynamo på cyklen. De tre drenge scorede højt på alle parametre, lød det fra dommerpanelet, og de vinder, fordi det er et gennemført og genialt projekt, som allerede er klar til at komme ud i verden.

Elever vil søge patent

De tre drenge bag projektet 'Dyno-bank', som vandt Fighter-prisen, har været så optagede af deres innovative projekt, at også fritiden har været taget i brug. Ideen til powerbanken kommer fra deres eget liv, hvor de ofte oplever mobiler, der mangler strøm, fortalte de.

"Vi ville gerne lave en løsning, så man kan få strøm på sin mobil med vedvarende, grøn energi. Og fordi vi alligevel altid cykler meget, tænkte vi, at en dynamo ville være en god ide", lød det fra en af de tre elever, da dynamoen blev præsenteret for dommerpanelet tidligere på dagen. 

Dynamoen har været igennem flere prototyper for at finde det helt rette design, og der er indtænkt både holder og strømadapter til den. Drengene har også været i kontakt med flere cykelbutikker, som har vist interesse for deres løsning. 

"Nu vil vi prøve at søge patent på ideen - og næste år håber vi på at få valgfaget iværksætteri på skolen, så vi kan lære mere om markedsføring og lignende", fortalte de.

Spændende at løse virkelige problemer

På Parkvejens Skole i Odder har eleverne fået lov til at bruge nogle af deres undervisningstimer på projektet for flygtninge i skolens modtageklasser, som vandt prisen for problemløsning og innovation. Her har de med blandt andet bagedag, snakke-løb og en tur i Legoland været med til at sørge for, at de nye elever føler sig godt tilpas på skolen og lærer nogle danske elever at kende.

Eleverne har arbejdet i et hold på 15 elever fra 7.-9. klasse på tværs - og det har været rigtig spændende, lød det fra eleverne.

"Selvom vi er gået glip af undervisning, har vi virkelig lært rigtig meget af det her. Det har været utroligt spændende at arbejde med noget, som vi kunne føre ud i virkeligheden i stedet for bare at aflevere en stil til læreren. Her oplevede vi, at det også var til gavn for andre", fortalte en elev fra holdet.