Blog
0   3

Interessen for Nest programmet

Abonner på nyt om Stine Clasen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

De klassiske værdier i Nest programmet er: ’Børn er mere ens end forskellige’ ’Alle børn har krav på god undervisning’ ’Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en anden måde'

Værdierne i Nest programmet har stor gennemslagskraft i den pædagogiske verden oprindelig i New York, hvor Nest klasserne og Nest har spredt sig med stor hastighed, og nu aktuelt i Danmark, hvor flere hundrede henvendelser fra kommuner, skoler, studerende, PPR kontorer og andre har henvendt sig for at få mere viden om Nest værdierne omsat til praksis. For værdierne taler direkte ind i den ønskede inklusionsdiskurs i Danmark, hvor der over tid har været interesse for udvikling af andre veje at gå end de klassiske specialklasser og almenklasser. Nest klasser er en hybrid, idet det hverken er det ene eller andet men derimod et læringsmiljø med afsæt i børn med autismes behov for synlighed, organisering og struktur, didaktiske principper ingen børn tager skade af. Så alle eleverne får god undervisning. Fordi de er mere ens end forskellige. Vel vidende børnene med ASF får særlig træning i livsduelighed i Nest terminologi formuleret som Social Læring.

Den tredje værdi, at det er den professionelle, der skal gøre noget andet, er afgørende for den pædagogiske og supporterende virkelighed i og omkring Nest. Den skal kunne ses, høres og mærkes i klasserummet, hvor de professionelle bliver bærere af ideologien, at det er dem og ikke børnene, der skal gøre noget andet. Et grundlæggende paradigmeskift i henseende til traditionel tænkning omkring henvisning til specialklasse manifesteret i retorikker som: Han eller hun hører ikke til her. Vel vidende der kan være tale om helt specifikkke tilfælde, hvor retorikken matcher virkeligheden. I Nest ideologien undervises de børn, der er, og det er den professionnelles ansvar at tilpasse pædagogikken ideelt set og mest muligt alle. Igen kan der være tale om helt specifikke indsatser for et enkelt barn eller to, men intentionen er, at det én har brug for, det får alle.

Artiklen fortsætter under banneret

Nest tænkning omkring ægte inkluderende læringsmiljøer, hvor de professionelle tør prøve noget nyt, hvis det kendte ikke virker, og hvor alle involverede kender til ideologien kombineret med sammenhængskraften mellem værdier, organisering, samarbejde og klasserumsstrategier. Det  betyder, at når man, uanset hvor man er i systemet, arbejder med Nest pædagogik, nødvendigvis må være rollemodel. Den omstændighed sammenholdt med, at der i princippet ikke er noget nyt i de specialpædagogiske strategier, der anvendes i Nest klasserne, men at det i højere grad handler om nye måder at bruge det kendte på og nye måder at organisere det kendte på,  er det med til at forklare den interesse, der er for at enten lade sig inspirere af Nest pædagogikken alternativt oprette egentlige Nest klasser med tilhørende kompetenceudvikling og support.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.322 andre er allerede tilmeldt
Julekonkurrence 2020 del 1/2

Ho ho ho, så er det blevet første søndag i advent!

Det fejrer vi med en julekonkurrence for alle, som er tilmeldt Folkeskolens ugentlige nyhedsbrev. Du kan vinde et gavekort til et ophold på et af de prisvindende Sinaturhoteller for to personer inkl. tre-retters middag, vin og morgenbuffet (værdi 3750 kr.).

Det eneste du skal gøre for at deltage er at være tilmeldt det ugentlige redaktionelle nyhedsbrev, da vi trækker en heldig vinder blandt alle tilmeldte d. 6/12 - du kan tilmelde dig på forsiden af folkeskolen.dk eller nederst på siden her folkeskolen.dk/nyhedsbrev
Du kan finde vores persondatapolitik m.m. her: folkeskolen.dk/oplysningspligt