Blog
4   11

IT i læreruddannelsen

Abonner på nyt om Inge Bech i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skolelærere bliver aldrig overflødige - sådan kan det i dag læses i mandagmorgen. Computere kommer ikke til at overflødiggøre læreren. Men kommer de til at styre os? IT på læreruddannelsen skal prioriteres - for alles skyld.

Nu vover jeg mig ud i en påstand: De fleste af os kan godt blive enige om, at det er et problem, hvis et barn kommer ud af folkeskolen uden at kunne læse eller skrive. Det er et problem for elevens muligheder for videre uddannelse, men det er også et demokratisk problem. Hvordan kan eleven få indsigt i, hvad der sker i samfundet uden at kunne læse? Hvordan skal eleven kunne deltage i debatten, hvis eleven ikke kan skrive?

Magten har i mange år været hos dem, der kunne læse og skrive. Er det stadig sådan? Det tror jeg ikke. Heldigvis er katastrofen ikke så stor i dag som for 30 år siden. Der findes mange hjælpemidler og andre medier, man kan benytte sig af for at få indflydelse og sin stemme hørt.

I dag er det en anden kompetence, der er afgørende.

I dag er en stor del af magten hos dem, der kan programmere (eller i hvert fald kan gennemskue mekanismerne bag og brugen). Hvis du ikke har en basal viden om IT, samt hvad en computer eller fx en ”sky” er, så er du i bund og grund prisgivet dem, der har. Vores daglige strøm af informationer kommer til os via IT, bliver manipuleret via IT og bliver sorteret for os via IT. Vores økonomi er bundet op på IT. Mange af vores sociale interaktioner foregår via IT.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvordan kan vi acceptere at vores børn kommer igennem folkeskolen uden en basal forståelse for IT? Og her mener jeg ikke kun, hvordan de bruger Word eller åbner en fil. Jeg mener: Hvad sker der egentlig, når de får noget at vide gennem Facebook? Hvad får de ikke at vide? Hvordan styres det? Hvad er en kode? Hvad er et program? IT kan ikke kun være et middel. Det er nødt til at også være et mål: Et mål om forståelse for IT.

På Folkemødet i 2016 blandede jeg mig i en debat om kodning på skemaet. På det tidspunkt var udsigterne stadig tvivlsomme. Et år senere har vi taget et lille skridt i den rigtige retning. Der er nedsat en rådgivningsgruppe, der med undervisningsminister Merete Riisager skal sparre om en langsigtet handlingsplan for digital læring. Navnet er fuldstændig håbløst, da det signalerer it som middel og ikke mål, men jeg har heldigvis hørt fra pålidelige kilder, at IT som vidensområde og fag også er en del af det. Endelig!

Så hvorfor har jeg ikke armene i vejret? Hvorfor danser jeg ikke flere gange rundt om mig selv i stolthed og glæde over i det mindste at have påvirket lidt i den rigtige retning?

Fordi jeg nu som 2. årsstuderende på læreruddannelsen og forhåbentlig uddannet matematiklærer om et par måneder, har arbejdet en hel del med GeoGebra, hørt om og set undervisere bruge smartboards samt været en del af et kommunalt IT projekt med folkeskolelærer, der gik fuldstændig i vasken. Dvs. føler jeg mig klar til at vejlede og klæde eleverne på til fremtidens digitale virkelighed? Ikke det der ligner!

Jeg anerkender, at der er forskel på læreruddannelserne. Men det er også min klare fornemmelse, at det kun er på UCC’s future classroom teacher uddannelse, at der rent faktisk satses på at klæde de studerende på til fremtiden - og ikke fortiden - i folkeskolen.

Hvorfor?

Jeg har virkelig ingen anelse! Jeg håber bare inderligt, der sker noget radikalt inden for de næste par år, så jeg også kan få den uddannelse, jeg og mine fremtidige elever fortjener.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
316 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.872 andre er allerede tilmeldt