Debat

Blåt & Grønt – er det den nye farve på kombineret science og fødevare-læring under en og samme hat?

Kan man lære børn og unge i skolen om bæredygtig fødevareproduktion? Og kan man koble det til undervisning om bæredygtige kostvaner samtidig med at mulighederne for science læring om data og sensorer udnyttes? Og alt sammen ud fra de praksis lærings og fingrene i farsen principper som AAU har gode erfaringer med? Lyder det ambitiøst? Det er det osse!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ikke desto mindre er det det vi har sat os for på Aalborg Universitet. Med ideen om videnstrianglen som model har forskere, studerende og entreprenører sat sig for at vise at man kan udvikle et prisbilligt anlæg til skolebrug som har potentiale til at dyrke fisk og planter på én og samme tid. Og som kan danne udgangspunkt for undervisning i både fødevare og smarte teknologiprincipper. Folkeskolen er over det seneste år blevet gjort til et indsatsområdet hvor maden og måltidet har fået stigende betydning. Men samtidig er det kun en af flere dagsordener som folkeskolen må forholde sig til. Mere moderne science undervisning er et af de mange andre krav som skolen stilles over for. Med Blåt & Grønt projektet prøver vi at udvikle et koncept der har potentialet til at slå to fluer med et smæk.

Ideen har vi udviklet fordi vi med Aalborg Universitets Foodscape Lab har lang erfaring med at forsøge at skabe læring om både fødevare og naturvidenskabelige principper på steder som Kulturnatten og Forskerdøgnet. Og til sommer kommer vi til at stå på udstillingen Universitarium og på Bæredygtighedsfestivalen i Aalborg med nogle af de applikationer og sensorer vi har udviklet i grænselandet mellem fødevarer og smart teknologi. Blåt & Grønt bliver et af nedslagene. At styre anlægget kræver nemlig både korrekt temperatur, tryk, vandkvalitet, pH og næringsstofkoncentration – alt sammen elementer som kræver smarte sensorer - og en god fornemmelse for lodning og anden fingerfærdighed. Bæredygtig fødevareproduktion og spisevaner er en af de centrale udfordringer i det 21. århundrede og et vigtigt området i FN’s 17 mål for bærdygtig udvikling. Aquaponics er et forsøg på at udvikle et enkelt system ud fra disse principper. Systemet er et integreret og lukket sløjfe system for fødevareproduktion som bygger på at kombinere elementer af et recirkulerende akvakultursystem (RAS) og hydroponics. Det er et enkelt eksempel på et integrereret  biologisk dynamisk system og dermed har det potentialet til at kunne skabe uddannelse for bæredygtighed.

Det blev hurtigt klart at der var behov for at udvikle en simpel og prisbillig version hvis den skulle have en fremtid i folkeskoleundervisningen. Og derfor satte vi os for at gennemføre en undersøgelse hvor der blev gennemført interviews med en biologi lærer, en iværksætter, og en lokal aquaponics bio-aktivist. Vi brugte fremgangsmåden fra det klassiske fremtidsværksted og vi fandt at informanterne var enige om at der vare brede perspektiver for praksis orienteret undervisning i fagene: biologi, matematik, naturfag og flere. Mindre forurening, effektiv udnyttelse af ressourcer og muligheden for at bidrage til et grønt by miljø blev også vurderet højt. Det samme gjorde muligheden for at kunne bruge ny måder at undervise hvor moderne teknologi inddrages. Vores informanter pegede naturligt nok også på en række begrænsninger ikke mindst lærernes tidspres, mangel på økonomiske ressourcer samt behovet for hyppig pleje og vedligeholdelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

De foreløbige resultater har været lovende og med Blåt & Grønt-projektet er vi nu gået videre med at udvikle og test den nye prisbillige version. Og den 18. april drager vi så til Murcia til den internationale Aquaponics konference i Murcia for at fortælle om projektet. Og håbet er at anlægget vil kunne kvalificere sig til et masseeksperiment hvor data vil kunne samles ind på en lang række skoler samtidig. Og at eksperimentet vil kunne komme til at udgøre en case i det såkaldte gadeforskningsprogram – det europæiske Citizen Science program

_____

Dette indlæg er blevet til i fællesskab med kandidatstuderende Collins Bosire og Tomasz Sikora. Projektet om Blåt & Grønt – science og fødevare-læring under een hat er en del af forskningen ved Captive Foodscape Studies og samtidig et projekt på Integrerede Fødevare Studier. Det udgør en case i de Europæiske COST actions om Aquaponics og om Citizen Science. Og det indgår i de to projekter Food’n Science og Erasmus programmet Learn4Health.

Har du lyst til at lære mere om principperne og se anlægget i praksis så kan du læse mere på ICCAS 2017 konferencens websted. Konferencen indbyder nemlig til feltbesøg den 5 juli hvor det et muligt at se nærmere på Aquaponics anlægget på Valhallagade og er en af flere præ-ICCAS ekskursioner som udgør indledningen til International  Conference on Culinary Arts & Sciences der i det 10 jubilæums år afholdes på Aalborg Universitets campus I København.