Debat

Gør op med testmanien i folkeskolen

Politikernes trang til at kontrollere kvaliteten i skolen, tvinger børnene igennem overflødige test uden faglig værdi. Det eneste vi opnår er børn, som er angste for at fejle og pædagoger og lærere, som spilder deres tid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Søren kommer op til mig, rykker mig i ærmet og spørg med sin spinkle stemme og sine store tårefyldte øjne rettet imod mig ”Marianne, er du her når vi skal lave det sidste af det der?”. Med ”det der” mener han resten af en test vi er blevet pålagt at udføre i alle klasser, hvor børnene selv skal vurdere egne boglige evner og trivsel, som vi efterfølgende skal vurdere og måle på.

Søren er 6 år og går i 0. klasse.

Vi har lige gennemgået omkring 25 spørgsmål om Sørens boglige evner. Jeg har størstedelen af tiden siddet med en hånd på ryggen af Søren og ageret menneskelig redningsvest i et konstant forsøg på, at redde ham fra at drukne i spørgsmåls-rækken. Samtidig har jeg med jævne mellemrum hvisket beroligende ord til ham, når underlæben begyndte at bævre. Jeg forsøgte hver gang at fortælle ham, at det svar han følte der var ”rigtigt nede i maven” det var det rigtige svar, altså han kunne ikke gøre det forkert.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Når jeg bevægede mig væk for at hjælpe de andre børn, som også havde det svært, blev det for meget og Søren kom løbende efter mig med tårer i øjnene. Og på trods af to lektioners kamp er vi desværre ikke nået at blive færdige, så der venter endnu en omgang senere på dagen. Det skræmmer naturligt nok Søren, at han se sin redningsvest forsvinde i malstrømmen.

Hvorfor har politikerne så stort et behov for at teste børnene? Hvorfor er der ikke en tiltro til at vi, de professionelle lærer og pædagoger, der hver dag er på gulvet med børnene nok skal opdage og hjælpe de børn, som er udfordret fagligt og i deres trivsel.

Som jeg ser det opnår vi to ting i denne nuværende testmanikontrolkultur: politikerne får øjebliksbilleder af virkeligheden, som de efterfølgende bruger gang på gang i forsøget på at fortælle os fagfolk, hvordan vi skal gøre vores arbejde.

 Og vi gør Søren og rigtig mange andre børn bange for at fejle.

Jeg ved godt hvad Søren kan og ikke kan, jeg ved godt hvordan Søren trives. Jeg kommer ikke til at bruge besvarelsen til noget for hvad kan jeg egentlig bruge en besvarelse fra en 6årige, som har siddet i to lektioner og været rædselsslagen.

Jeg håber på at Sophie Løhdes afbureaukratisering af den offentlige sektor også gælder folkeskolen, så vi kan stoppe den voksende testmani og behov for kontrol af lærer og pædagoger.