Uskolet

Til elever: Sådan motiverer du din lærer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Umotiverede lærere, sløve lærere, modvillige lærere, skoletrætte lærere. Tilsyneladende mister mange med tiden deres engagement i skolearbejdet, men hvordan hjælper man dem bedst tilbage på sporet? Det er emnet for en ny afhandling, som opstiller en række råd til elever, der gerne vil give deres lærere bedre skoleerfaringer.

➊ Sørg for, at alle lærere får succesoplevelser, store eller små. Sig for eksempel: »Yes, de matematikopgaver, du har stillet os, dem har du grebet godt an«.

➋ Gør det let for lærerne at gøre det rigtige: Formuler tydelige, konkrete forventninger til, hvad de skal sætte jer elever til. Vis dem eventuelt eksempler fra andre lærere.

➌ Fortæl lærerne, hvad I bruger det faglige stof til i den virkelige verden, så de bedre kan se en mening med at lære jer alle de ting.

➍ Skru ned for den generelle ros, og skru op for den konkrete, handlingsorienterede ros. Det styrker lærernes såkaldte modvindskompetence.

➎ Træn gode arbejdsvaner: At koncentrere sig, overvinde ulyst, lægge planer. Det er ikke alle lærere, der har den type kompetencer med hjemmefra.

➏ Forvent ikke, at lærerne selv kan styre brugen af computere.

➐ Opbyg et tillidsfuldt og varmt forhold til hver enkelt lærer, så de oplever, at de hører til.

»Vi ved fra motivationsforskningen, at det styrker lærernes motivation, hvis de oplever, at de selv er med til at sætte et præg på tingene«, forklarer forskeren bag afhandlingen, som understreger, at der også bør tages individuelle hensyn. Det gælder blandt andet de stille lærere og de mere udadreagerende lærere, men også eksempelvis de perfektionistiske 12-talslærere.

Uskolet er Folkeskolens bagside med opdigtet satire, som er inspireret af små og store begivenheder i tiden. Enhver lighed med tilværelsen, virkelige personer og nulevende hændelser er tilfældig og for det meste ikke med vilje. Ingen af de personer, som optræder i artiklerne, kunne finde på at gøre eller sige sådan i virkeligheden.