Blog
0   5

Design din egen problemregning

Abonner på nyt om Praktikeren i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I rummet mellem vi skal have aktiveret eleverne i deres eget arbejde, og at de skal begynde at være innovative, der designer mine elever deres egne problemregninger for tiden.

Kreativiteten skal trænes

Da jeg overtog min nuværende syvende klasse for to år siden var der to ting der sprang i øjnene på mig. De var enormt stærke i deres færdigheder, men de kunne ikke tænke selv. Så det var op af bakke fra start af med problemregningerne. : )

Hjælp til sammenhængende problemløsning i udskolingen

For eleverne har det været nødvendigt at få "tænk selv" opgaver, i form af ”hvad ville i gøre her” eller ”på hvor mange forskellige måder kan dette løses?” fordi de havde brug for problemregningstræningen. Men hvordan skal det gribes an dette år?

Artiklen fortsætter under banneret

I starten af deres syvende skoleår, har vi sammen lavet en brainstorm omkring hvordan man kunne opbygge en problemregning. I løbet af året har vi løst 5-6 problemregninger, der minder lidt om opstillingen man ville få til en matematik eksamen.

Hvordan laves den så?

Når de efterhånden har prøvet problemregningsscenariet et par gange, begynder der for mange at tegne sig et mønster i hvordan de er opbygget. Så da tiden kom, fik eleverne bare et enkelt ord af mig. En af mine elever fik ordet blyant (set på billederne).

Processen kunne foregå således:

  1. Nøgleordet modtages
  2. Alle årets emner brainstormes ind i forbindelse med ordet
  3. Overskrifter laves (evt. 4-5 stykker)
  4. underopgaver designes
  5. Besvarelserne skrives til med tilhørende udregninger.
  6. Jeg (læreren) sidder og tjekker igennem hvor meget de har fået med, og hvor svære de har valgt at lave de løste opgaver. Til sidst samler vi op, og sammen får vi en god praksiserfaring til fremtiden.

Afslutningen

Formålet med øvelsen er at eleverne skal kunne skabe relevante matematiske problemstillinger ud fra ingenting. De skal kunne tænke matematikken ind i alt og det vil gøre dem knivskarpe til fremtidige årsprøver eller eksamer.

Hvis i selv oplever samme scenarier så prøv at lave denne øvelse. Indtil videre har det virket som om alle klassens faglige niveauer er blevet hævet.

Vi skrives ved

Henrik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.990 andre er allerede tilmeldt