Debat

Filosofi i folkeskolen?

Fordele og personlige erfaringer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er den mest kulturbærende faktor i det danske samfund. Ud over at viden formidles i skolen, overleveres også samfundets værdier derfra. Men skolen er mere end det. Skolen skal også skabe grobund for, at nye tanker og ideer kan opstå og modnes i eleverne med det formål at sikre samfundets fortsatte udvikling – en grobund som filosofi kan medvirke til at skabe.

Fordele

Filosofi er i sin natur tværfaglig og vil således kunne frembringe viden på tværs af skolens ellers afgrænsede fag. Filosofi vil udfordre og dermed også udvikle elevens sprog, ordforråd, begrebsapparat og abstraktionsevne. Filosofi vil kunne skærpe elevens opmærksomhed på værdien og nytten af skolens forskellige fag (fx fysik). Nogle elever vil kunne overføre den filosofiske tankegang/fremgangsmåde til skolens andre fag, ved fx at stille mere overordnede eller værdimæssige spørgsmål til emnerne. En systematisk beskæftigelse med etik vil gavne eleven, både hvad angår udvikling af egne personlige værdier og indsigt i og stillingtagen til samfundsmæssige, politiske og globale problemstillinger. Også gennem beskæftigelsen med begreber og værdier vil eleven kvalificere sig til samfundsdeltagelse,  bl.a. i kraft af at blive bedre til at gennemskue andres (fx politikeres, forretningsfolks og kunstneres) misbrug af begreber og værdier. Filosofi vil kunne vække lysten til at udtrykke sig om noget ”stort”,  hvilket i mange tilfælde vil kunne aflæses i elevernes skriftlige opgaver. Nogle ”stille” elever vil under de filosofiske samtaler kunne vise sig fra en ny og mere udadvendt side. Filosofi lægger naturligt op til at være alvorlig,  en lidt ”overset” egenskab. Filosofi stimulerer evnen til at ræsonnere, dvs. komme frem til svar i komplekse problemstillinger, en evne der er brug for i mange erhvervssammenhænge i dag. En filosofisk behandling af et emne i skolen vil kunne stimulere eleverne i forhold til valg af uddannelse, fx et valg om at blive kok (motiveret af emnet sundhed), advokat (menneskerettigheder) eller designer (skønhed). Både gennem den systematiske og spontane debat eleverne imellem vil filosofi kunne udvikle elevernes sans for demokratiske processer. Filosofi vil også kunne føre til en øget forståelse for andre mennesker og kulturer og i nogle tilfælde til en større indsigt i det at være menneske. Filosofi fører uundgåeligt til globale spørgsmål, og en filosofisk eftertænksomhed i skoleårene vil sandsynligvis kunne påvirke elevernes ansvarsfølelse på længere sigt, lige fra at vedrøre det lokale til det globale.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Tradition

Selvom filosofi er det fag, som vel nok alle fag både udspringer af og ender ud i, bl.a. i form af etiske problemstillinger, og det dermed både er et fagligt og personligt dannende fag, findes der ikke i uddannelsessystemet en indføring i en filosofisk praksis. Udover trinmålet livsfilosofi og etik i faget kristendomskundskab i folkeskolen møder eleven først filosofi som valgfag i gymnasiet/HF, og her er det allerede gjort meget akademisk/teoretisk.

Ganske vist rummer litteraturdelen i folkeskolen megen livsvisdom, og mange eventyr og i særdeleshed myter er da også i deres natur en filosoferen over noget begrebsligt eller et grundvilkår i tilværelsen. Men forskellen på en litterær fremgangsmåde og en filosofisk fremgangsmåde kan illustreres således: ”I dag læste vi en historie af H. C. Andersen, den handlede om kærlighed” og ”I dag beskæftigede vi os med begrebet kærlighed, vi brugte bl.a. en historie af H. C. Andersen.”

Teori og praksis

Alle fag har en teoriside og en praksisside. Når det gælder filosofi på folkeskoleniveau, kan der ikke være tvivl om, at praksissiden skal være den dominerende. Eleverne skal hurtigt kunne komme i gang med deres opgaver og filosofere selvstændigt uden først at skulle tilegne sig et stort kendskab til forskellige filosoffer og deres teorier.

Personlige erfaringer

Min egen erfaring med filosofi-forløb i folkeskolens ældste klasser har været meget positiv. Den efterfølgende skriftlige evaluering har vist, at langt de fleste elever kunne lide at filosofere. En elev skrev: ”Det var min nysgerrighed, der drev mig … nogle døre blev åbnet til en ny verden … og gravede ting frem, som jeg inderst inde godt kendte til.”

Powered by Labrador CMS