Blog
1   17

Morgendagens helte

Abonner på nyt om Natur/teknologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

‘De er jo ikke engang uddannede endnu!’ Barsk ytring fra en 10-årig, der ikke lader sig dupere af noget. Og slet ikke de nye voksne, der skulle stå for undervisningen. Men han måtte overgive sig.

Læreruddannelsen diskuteres på livet løs. Er den god nok? Den diskussion skal jeg ikke blande mig i her, blot give et velfortjent skulderklap til Karoline, Louise og Casper. 

For første gang i min karriere, blev jeg nemlig spurgt, om jeg ville have praktikanter. Og man kan da ikke sige nej, når man bliver spurgt, om man vil give plads og vejledning til kommende lærere. Det er så vigtigt, at de får lov til at teste noget af al teorien af i praksis. Og nå at lave fejltrin om til fodfinter.

Det pustede liv i mange minder. Både fra mine egne praktikophold, hvor jeg lærte at sige stop, når min professionelle grænse var nået. Men også fra tiden som nyudklækket lærer, hvor jeg var så skarp på alt det teoretiske, havde planlagt skide gode forløb, og så kom jeg ud til eleverne, der stiller nogle helt forkerte spørgsmål. I hvert fald i forhold til det jeg havde planlagt. Det er jo her, vi lærer, at verden kan se meget anderledes ud i børnehøjde.

Mine praktikanter var seje og lod sig ikke slå ud. “Hvorfor er Pluto ikke en planet mere? Hvad er forskellen på en dværgplanet og en rigtig planet? Må man egentlig godt sige dværg?”. Praktikanterne var dygtige til at finde på løsninger, reflektere over undervisningen og lave tilpasninger til den følgende lektion. Samtidigt blev eleverne udfordret, og de fik lov at læse, lave modeller, spille, lege, perspektivere og videreformidle deres nyfundne viden om universet.

Artiklen fortsætter under banneret

Er jeg efter denne oplevelse tryg ved og har tillid til morgendagens lærerstand? Ja, det har jeg i den grad! Vi har i alt for længe være trængt på de fagfolk i natur/teknologi-regi, der er så vigtige for progressionen. Hvis jeg havde en 5’er….for hvert eksempel på, at faget bliver ‘syltet’ i ‘hov-du-mangler-lige-et-par-timer-om-ugen” regnearkstænkning, eller varetages af ‘have Henry’ og ‘jagt Janne’......uh, jeg ville være en velhavende dame. Misforstå mig ikke! De kan være dygtige, vel kan de så. Men man må ikke sidestille en sund interesse for natur med det at have styr på naturfagslæringen. Jeg har også en stærk interesse i musik, men det gør mig ikke til musiklærer.

Karoline, Louise og Casper - I er vore helt egne stjerneskud! Det er skønt at se, at naturfagene har den slags lærere på vej. Nogle der mestrer både det faglige og det alment didaktiske. Jeg håber en dag at være så heldig at komme til at dele lærerværelse med jer. God vind derude!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.538 andre er allerede tilmeldt