Et stærkt tegnsprog skaber bedre læseudvikling hos børn med hørenedsættelse

At lære at læse er en større udfordring for døve og børn med hørenedsættelse end for hørende børn. Nu viser en svensk afhandling, at elever med stærke kundskaber i tegnsprog har en noget bedre læseudvikling end elever, som ikke er så dygtige til tegnsprog. ”Det er et interessant resultat, da det viser koblingen mellem to sprog, som har forskellig grammatik og opbygning. Min forskning peger på, at vi må blive bedre til at forstå, hvad der kan hjælpe disse elever”, siger forskeren bag studiet, Emil Holmer, til skoleporten.se.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleporten.se: Läsutveckling för döva och hörselskadade behöver stärkas

Powered by Labrador CMS