Blog
1   8

Det grimme er mere skønt end det pæne

Abonner på nyt om Christoffer Cold-Ravnkilde i dit personlige nyhedsbrev.


Kreativitet er de mange løsningers legeplads. Vi lever i en tid, hvor vores elever bliver trænet hårdt og præcist i at komme med det ene rigtige svar, og det begrænser dem langt mere, end vi forestiller os.

Kreativitet er de mange løsningers legeplads. Vi lever i en tid, hvor vores elever bliver trænet hårdt og præcist i at komme med det ene rigtige svar, og det begrænser dem langt mere, end vi forestiller os. Det gør nemlig, at eleverne vender ryggen til ting og til drøftelser af ting, der ikke har et rigtigt svar. Det begrænser i den grad også elevernes forestillingsevne, når de skal tænke over, hvad de ønsker sig fra livet, og hvordan de skal få deres drømme til at gå i opfyldelse. Det vil i sidste ende få en meget skadelig indvirkning i forhold til diversiteten i vores samfund, fordi ensretning og kassetænkning mange steder er blevet vejen frem. Hvis den kulturelle oplevelse ikke styrkes, og dét at se bag om det oplagte ikke fremelskes, så vil vores kultur udtyndes. Når jeg tager mine elever med på kunstudstilling, bliver jeg nødt til at lægge dogmer ud, f.eks. at det er forbudt at kalde billeder for pæne. Eleverne vil helst gå gennem en kunstudstilling med en udstrakt pegefinger og sige, at det er pænt, og det er grimt, for så bagefter at synes at de har spildt deres tid, hvilket de jo på sin vis også har. Jeg vælger at tage det anderledes kreative udgangspunkt og siger til mine elever, at kunsten her handler om de mange forskellige løsninger på en given problemstilling. Jeg viser dem eksempler på, hvordan kunstnere benytter forskellige virkemidler og metoder. På baggrund af en sådan gennemgang taler jeg så med eleverne om, hvad de synes om de forskellige måder at udtrykke sig på. Det viser sig hurtigt, at det grimme ofte er langt mere spændende for eleverne at tale om. Det giver er en meget mere nuanceret samtale om værkerne og kan bruges mere direkte, når man kommer hjem og skal arbejde videre med egne værker, fordi de mange muligheders vej er blevet åbnet.

Man kan håbe på, at det i det hele taget åbner op for en mere divergent tankegang.

Artiklen fortsætter under banneret

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.873 andre er allerede tilmeldt

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.173 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.317 andre er allerede tilmeldt