Blog
0   18

De stille piger

Abonner på nyt om Nanna Brynskov i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

I folkeskolen føler vi ofte behov for at rette op på elever som stikker en smule ud fra normerne- hvad enten det er som intro- eller ekstrovert. Men hvordan føles det for den enkelte elev? Og hvad gør vi ved minoriteten, når vi udvælger majoriteten som normalen? Her er refleksioner fra en af de tidligere såkaldte "stille piger".

Så sig dog noget!

Som mit første indlæg her på Folkeskolen.dk, kan jeg passende starte ud med et emne der ligger mig nært: Nemlig de stille piger i klassen. De fleste har gået i klasse med dem, nogle af os var dem, og af en eller anden grund er det blevet den officielle og lidt negativt stemte betegnelse for de ofte dygtige piger, som sjældent siger noget i plenum.

Når jeg søger på begrebet "de stille piger" på nettet, ser jeg udelukkende artikler som finder begrebet problematisk. At disse "generte" piger skal søge ud af deres normale adfærd. Men hvad hvis de slet ikke er generte?  Jeg var en af de stille piger. Faktisk var "du skal sige noget mere-forespørgslen" en fast del af mine skolesamtaler. Hver gang følte jeg mig forkert og misforstået, da jeg, på ingen måde, anså mig selv for genert. Så uanset om man, som en del af disse elever, føler sig genert eller ej, tror jeg på at flere deler/delte min tanke:

Jeg havde simpelthen bare ikke brug for at ytre mig så ofte .. og hvad så?

Artiklen fortsætter under banneret

 

Er ekstrovert det nye normal?

Ud fra mine erfaringer som vikar, er min oplevelse af børn i dag, at mange har et stort behov for at udtrykke sig- og helst ofte. Faktisk virker det til at mange børn har svært ved, overhovedet at være i stilheden. Om det skyldes den såkaldte curlinggeneration eller konkurrencestatens forventning om præstation, findes der garanteret mange teser om. Men mit ønske som fremtidig lærer er, ikke at gøre noget til normalen. Naturligvis vil der oftest være et segment i overtal, men vi må ikke gøre noget til normalen- for det gør minoriteterne unormale.

Så mit ønske er, at lige såvel som vi prøver at inkludere de urolige elever i klasserne, så lad os også inkludere de introverte elever. Selvfølgelig skal vi, som lærere, have pejlemærker indenfor deres faglige forståen og viden, men lad os ikke gøre stilheden til et problem. Lad os tværtimod nyde disse elevers formåen til at være i sig selv :-)


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
315 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
139 andre er allerede tilmeldt

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.260 andre er allerede tilmeldt