Debat

Gider børn og unge motion?

Samskabelse mellem skoler, elever og lokale idrætsklubber motiverer flere børn og unge til at være idrætsaktive.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gider børn og unge motion?

Vi har hørt det før. Danske børn og unge bevæger sig mindre og mindre. Dette er dokumenteret i stribevis af artikler og medier. Der er iværksat flere politiske og forskningsmæssige aktiviteter for at motivere flere børn og unge til at være motionsaktive.

Fx er der i Folkeskoleloven indskrevet, at elever dagligt skal bevæge sig 45 min. samt at skolerne skal invitere foreningerne indenfor via Åben skole. Forskning kan vise evidens for sammenhæng mellem fysisk aktivitet, sundhed og læringspotentiale. Danmarks Idrætsforbund har udredt årsager til frafald blandt børn og unge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Disse og mange andre tiltag har ikke knækket frafaldskurven af idrætsmedlemmer. Tværtimod har tendensen været den samme i over 10 år, nemlig at jo ældre børnene bliver, jo færre er idrætsaktive i foreninger. Dette er ikke en lokal tendens, men er gældende i hele Danmark.

Man kan derfor stille spørgsmålet om børn og unge gider at være motionsaktive og medlemmer af idrætsklubber?

Pilotstudie fra virkeligheden

Jeg har sammen med to idrætsklubber (Roskilde bordtennis og FC Roskilde) besøgt 5 skoler og ca. 250 elever indenfor de sidste måneder. Ca. 1/3 af eleverne har efterfølgende taget imod et træningstilbud fra de deltagende klubber eller en tredje klub.

Hvorfor virker initiativet? En pige i 6. klassetrin på Baunehøj skole sagde: ”Det var sjovt, da man kunne være med til alle øvelserne uden at være god til sport”. Dvs. Åben skolebesøg giver børnene får nye erkendelser og udvider deres idrætshorisont.

Et andet element er, at mange børn ofte dyrker en sport pga. tilskyndelser fra fx forældre, søskende og/eller kammerater. To drenge i 4. klasse på Trekroner skolen, sagde ” … jeg spiller golf, da min far spiller. Jeg går til BMX, fordi jeg har en kammerat der gik til det”.

Jeg udleder, at børn og unge gerne vil motion og idrætsklubber, men de mangler viden om lokale idrætsmuligheder. Derfor skal klubber, der ønsker flere medlemmer ud og samskabe med børnene, der hvor de er!

Klubbernes effekter af samskabelse

Samskabelsen kommer ikke af sig selv. Det kræver både for- og efterarbejde af klubberne. Før samskabelsen, skal de i ord og billeder afgive et indtryk af træning og klubliv i øjenhøjde med børnene og deres forældre. Under og efter samskabelsen, skal de indsamle tilgængelige data om de nye medlemmers behov. Hvad er deres motivation eller barrierer for deltagelse, da det kan være parametre, som kan justeres?