På billedets ses Undervisningsministeriets udgifter i 2013 til konsulentydelser. Ministeriet brugte herudover 4,25 mio. kr. sammen med Finansministeriet. Ministeriet oplyser desuden, at der i 2014 blev brugt 6 millioner på konsulentydelser fra McKinsey & Company.

Ministeriet købte konsulenter for 17 mio. til implementering af reform og arbejdstid

En oversigt fra Undervisningsministeriet viser, at både Undervisnings- og Finansministeriet var på storindkøb hos flere af landets store konsulentvirksomheder, da folkeskolereformen og lærernes nye arbejdstidsregler skulle implementeres.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

17.272.117 kroner. Det er den samlede sum, som Undervisnings- og Finansministeriet brugte på indløb af konsulentydelser til implementering af folkeskolereformen og af lærernes nye arbejdstidsregler, som blev indført med Lov 409.

Det viser en oversigt fra Undervisningsministeriet, som ministeriet har fremlagt i en del af svaret på et paragraf 20-spørgsmål fra Enhedslistens finansordfører Pelle Dragsted.  

Oversigten viser, at Undervisningsministeriet blandt andet har købt hjælp hos konsulentvirksomheder som McKinsey & Company, Rambøll og Deloitte. McKinsey & Company står som den største modtager af konsulenthonorar med et beløb på 6 millioner kroner.

McKinsey hjalp med etableringen af implementeringskontor

Det verdensomspændende, amerikanske konsulentfirma McKinsey, som også har kontor i København, bistod som folkeskolen.dk tidligere har beskrevet Undervisningsministeriet fra februar 2014 til juni 2014 med oprettelsen af Implementeringskontoret, der skulle følge udviklingen på de forskellige mål for reformen.

Implementeringskontoret: Corydons forlængede arm i Undervisningsministeriet

Kontoret blev oprettet af den daværende SR-regering og havde til formål at understøtte styregruppen, som holdt øje med reformen på 11 målepunkter. Gruppen består af topembedsmænd fra Undervisningsministeriet, KL, Finansministeriet, Økonomi- og Indenrigsministeriet og Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, som er det nuværende Børne- og Socialministerium.

Ifølge en beskrivelse fra Undervisningsministeriet har McKinseys rådgivet i forbindelse med etableringen af Implementeringskontoret, hvor den verdenskendte konsulentvirksomhed blandt har bidraget med: 

"Metode-udvikling af et samlet statusvurderingsværktøj i Undervisningsministeriet, der løbende giver gennemsigtighed i status for de væsentlige opgaver i ministeriets egen implementeringsindsats, fx udviklingen af forenklede Fælles Mål, læringskonsulenternes arbejde og opstilling af et evaluerings- og følgeforskningsprogram", skriver ministeriet i et af to dokumenter sendt til folkeskolen.dk.

McKinsey har ifølge ministeriets desuden "bistået med at identificere" de nøgletal og måleindikatorer, som reformen bliver målt på.  

Bondo: Vanvittigt stort beløb 

Hvad der nærmere ligger i et samlet statusvurderingsværktøj, eller hvad det vil sige, at den kendte konsulentvirksomhed har bistået med at identificere de 11 mål, reformen bliver målt på, fremgår dog ikke af dokumenterne.

Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen undrer sig over, at det har været nødvendigt at købe McKinsey-ydelser for 6 millioner.

"Det er et vanvittigt stort beløb. Jeg tvivler på, at vi har fået værdi for 6 millioner kroner. Da vi selv lancerede et kæmpe stort læseprojekt, kostede det 5 millioner kroner. Men her har vi slet ikke konkret fået at vide, hvad det er, McKinsey har lavet", siger han med henvisning til, at DLF i samarbejde med ministeriet i 2012 lancerede læseprojektet 'Vi læser for livet'.

Ministeriet går sammen med DLF om stort læseprojekt 

"Jeg gad godt vide, hvad det er for en forskning, som ligger til grund for det, McKinsey har bidraget med. Vi ved, at det vigtigste for skolen er, at lærerne får optimale muligheder for at levere god undervisning, og det sker i høj grad gennem inddragelse. Det er jo det stik modsatte, vi har set her, når det bliver ført bag lukkede døre".

Ifølge en aktindsigt, som folkeskolen.dk fik tilbage i 2015, skulle styregruppen aflægge rapport til regeringens økonomiudvalg med daværende finansminister Bjarne Corydon for bordenden.

I foråret 2015 blev Implementeringskontoret slået sammen med Undervisningsministeriets Analysekontor, hvor det skiftede navn til Kontor For Analyse og Implementering, som er blevet en permanent enhed i ministeriet.  

Den 22. december 2015 offentliggjorde Bjarne Corydon, at han ville forlade dansk politik for en post som global direktør for en afdeling i McKinsey, The McKinsey Center Government.

Ministeriet gearer sig til implementeringsopgaven 

Powered by Labrador CMS