Blog
0   15

Myren og dildoen

Abonner på nyt om Natur/teknologi i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

En fortælling om naturfagsmodellering og drenge i ‘tissemandsalderen’.

“Nu har vi lært, hvad der kendetegner et insekt. Og nu er det tegnetid!”. Jeg satte eleverne i gang med en gruppeopgave, hvor hvert gruppemedlem fik 30 sekunder til at tegne så meget af et insekt, som de kunne. Ingen måtte tale, de måtte kun hjælpe hinanden med fakter og mimik. Nøj, det gik op i det. Og tegningerne blev hurtigt udbygget med hoved, 6 ben, forkrop, bagkrop og hov - er det en tissemand? Er det et af insekternes kendetegn?

Ja, det var det. Og drengegruppen var ved at dø af fnis. Jeg tog ikke (synlig) notits af det, og fortsatte opgaven, der var en af den slags opgaver, hvor tegningen bliver sendt videre til en ny gruppe. En udvikling drengene ikke lige havde forventet.

Næste gruppe havde til opgave at skrive fagordene på tegningen. Gruppen, der havde ‘vundet’ tissemandstegningen, fandt hurtigt viskelæderet frem og skulle til at ændre på tegningen. “Det der kan I godt viske ud NU!”, sagde jeg. Og der blev meget stille. Da viskelæderet nærmede sig tegningen, skred jeg atter ind: “Nej, ikke tegningen - ordet!”. Og så var drengene helt rundforvirrede.

De havde nemlig skrevet ‘dildo’.Vi tog så en snak om, at dildo jo er en model….en kunstig gengivelse af et kønsorgan. Hvis en tissemand sidder på et dyr, så er den virkelig, og så kalder vi den noget helt andet. Så drengene kom frem til, at penis måtte være det korrekte ord. Og det blev skrevet på tegningen. Den er nu scannet ind og lagt ind i forløbet sammen med de andre tegninger.

Artiklen fortsætter under banneret

Vi ser på tegningerne næste gang - hele klassen. Og så er der en drengegruppe, der har givet sig selv en ekstra opgave, når vi har fanget insekter og skal studere dem i en lup!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.533 andre er allerede tilmeldt