Anmeldelse

Bevægelse, sundhed og trivsel

Bevægelse og motion skal være en del af elevernes hverdag

Bogen giver både en teoretisk og praksisorienteret tilgang, hvor der skabes et klart overblik over grundlaget for forberedelsen og gennemførelse af bevægelse og motion i skolens hverdag. Gennem et tydeligt sigte med at etablere folkeskolelovens krav gennem bevægelse og motion som en alsidig del af elevernes skoledag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Bevægelse, sundhed og trivsel” har et tydeligt sigte i arbejdet med at etablere folkeskolelovens krav gennem bevægelse og motion som en alsidig del af elevernes skolehverdag.

Fakta:

Titel: Bevægelse, sundhed og trivsel

Forfatter: Mathilde Sederberg, Kirsten Kortbek, Anne Bahrenscheer

Pris: 200

Sider: 184

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Bogens klare fokus er at give præcis beskrivelse af, hvem, hvorfor, hvordan og hvad der skal arbejdes med, for at skolens bevægelseshverdag lykkes. Materialet bygger på en både teoretisk og praksisorienteret tilgang, hvor der gives et klart overblik over grundlaget for forberedelsen og gennemførelse af bevægelse og motion i skolens hverdag.

Bogen henvender sig til både pædagoger og lærere, der arbejder med bevægelsesområdet, og har didaktikken som et væsentligt område, der tydeligt forbinder pædagogens og lærerens arbejde. Der arbejdes med tydeligt afsæt i begreber som trivsel, sundhed og læring, hvilket giver en god teoretisk forståelse til det videre arbejde med praksis; altså et godt bud på, hvordan teori og praksis skal ses i sammenhæng. Eksempelvis i bogens tydelige og præcise afsnit om bevægelse i et emotionelt læringsperspektiv – kropsfænomenologi – hvor der sættes fokus på arbejdet med kropsbilleder og kropsskemaer, og som afsluttes med relevante spørgsmål til videre refleksion.

I den sidste del af bogen er der lagt vægt på praksis med 48 aktivitetsbeskrivelser, der er opbygget således, at de er lette at overskue og forstå og hurtigt kan bruges i en bevægelses- og motionspraksis, og som kan anvendes af både pædagoger og lærere. Aktiviteterne er beskrevet gennem læringsperspektiver, taksonomi og målgruppe.

”Bevægelse, sundhed og trivsel” skaber et godt overblik både teoretisk og til praksis. Vil man dybere, kan man bruge litteraturlisten, der giver en række relevante henvisninger. Bogen har også en række gode illustrationer, modeller og oversigter, der giver fin forståelse for områderne.

Bogen kan varmt anbefales til alle, der arbejder med bevægelse og motion i folkeskolen. Den kan klart være en hjælp til at lykkes med udfordringen i at skabe kvalitet gennem 45 minutters bevægelse hver dag og at kunne fremme sundhed, motion, læring og trivsel hos den enkelte elev i skolen. Den bør være at finde på skolens fagbibliotek.