Anmeldelse Sundhed
0   24

Bevægelse og motion skal være en del af elevernes hverdag

Bogen giver både en teoretisk og praksisorienteret tilgang, hvor der skabes et klart overblik over grundlaget for forberedelsen og gennemførelse af bevægelse og motion i skolens hverdag. Gennem et tydeligt sigte med at etablere folkeskolelovens krav gennem bevægelse og motion som en alsidig del af elevernes skoledag.

Bevægelse, sundhed og trivsel

Fakta


Titel
Bevægelse, sundhed og trivsel

Forfatter
Mathilde Sederberg, Kirsten Kortbek, Anne Bahrenscheer

Pris
200

Sider
184

Forlag
Hans Reitzels Forlag

”Bevægelse, sundhed og trivsel” har et tydeligt sigte i arbejdet med at etablere folkeskolelovens krav gennem bevægelse og motion som en alsidig del af elevernes skolehverdag.

Artiklen fortsætter under banneret

Bogens klare fokus er at give præcis beskrivelse af, hvem, hvorfor, hvordan og hvad der skal arbejdes med, for at skolens bevægelseshverdag lykkes. Materialet bygger på en både teoretisk og praksisorienteret tilgang, hvor der gives et klart overblik over grundlaget for forberedelsen og gennemførelse af bevægelse og motion i skolens hverdag.

Bogen henvender sig til både pædagoger og lærere, der arbejder med bevægelsesområdet, og har didaktikken som et væsentligt område, der tydeligt forbinder pædagogens og lærerens arbejde. Der arbejdes med tydeligt afsæt i begreber som trivsel, sundhed og læring, hvilket giver en god teoretisk forståelse til det videre arbejde med praksis; altså et godt bud på, hvordan teori og praksis skal ses i sammenhæng. Eksempelvis i bogens tydelige og præcise afsnit om bevægelse i et emotionelt læringsperspektiv – kropsfænomenologi – hvor der sættes fokus på arbejdet med kropsbilleder og kropsskemaer, og som afsluttes med relevante spørgsmål til videre refleksion.

I den sidste del af bogen er der lagt vægt på praksis med 48 aktivitetsbeskrivelser, der er opbygget således, at de er lette at overskue og forstå og hurtigt kan bruges i en bevægelses- og motionspraksis, og som kan anvendes af både pædagoger og lærere. Aktiviteterne er beskrevet gennem læringsperspektiver, taksonomi og målgruppe.

”Bevægelse, sundhed og trivsel” skaber et godt overblik både teoretisk og til praksis. Vil man dybere, kan man bruge litteraturlisten, der giver en række relevante henvisninger. Bogen har også en række gode illustrationer, modeller og oversigter, der giver fin forståelse for områderne.

Bogen kan varmt anbefales til alle, der arbejder med bevægelse og motion i folkeskolen. Den kan klart være en hjælp til at lykkes med udfordringen i at skabe kvalitet gennem 45 minutters bevægelse hver dag og at kunne fremme sundhed, motion, læring og trivsel hos den enkelte elev i skolen. Den bør være at finde på skolens fagbibliotek.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.177 andre er allerede tilmeldt