Flere end hver tredje pige i udskolingen føler sig ofte stresset. I 9.klasse føler halvdelen sig stresset.

Kvindernes kampdag i dag: Pigerne bliver stressede af Thorning som forbillede

Imens kvinder i dag flager for mere ligestilling, oplever flere og flere piger i skolen stress i deres hverdag, og mange føler sig ensomme. Forbilleder som Helle Thorning-Schmidt øger forventningspresset på de unge piger.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pigerne i skolen føler sig både mere stressede og ensomme end deres drengevenner i skole. Sådan har det været længe. Og det er kun blevet værre.

Problemet er så slemt, at 37 procent af pigerne i udskolingen i dag føler sig stressede "næsten hver dag" eller "ofte". Kigger pigerne over på deres drengekammerater, har de langt sværere ved at finde drenge, der lider af samme problem, da kun 13 procent af drengene oplever stress.

Det viser en undersøgelse fra Center for Ungdomsstudier (CUR), som er præsenteret i bogen 'Ung i en præstationskultur". Undersøgelsen bygger på spørgeskemasvar fra 1012 elever i 7.-9. klasse fra 15 skoler og interviews med 46 elever fra seks skoler.

Ældste piger er de mest stressede

Problemet bliver kun værre, desto ældre pigerne bliver. I 7. klasse oplever 27 procent stress, mens det i 9. klasse er hver anden pige, da 49 procent angiver, at de her oplever stress "næsten hver dag" eller "ofte".

De mange stressede piger skyldes ifølge den ene af forskerne bag undersøgelsen, Søren Østergaard, at pigerne døjer med langt større forventninger end drengene. Det stammer blandt andet fra de kvindelige rollemodeller, pigerne oplever på tv.

"Som pige er det vigtigt, at du giver den gas i skolen. Med undtagelse af vores astronaut Andreas Mogensen har alle drenge-rollemodeller klaret sig på trods af manglende flid i skolen. Ronaldo og Nicklas Bendtner har nok ikke slidt så meget i skolen. Til gengæld vokser pigerne op med Helle Thorning-Schmidt, Inger Støjberg og Pink (amerikansk popsangerinde, red.)", forklarer Søren Østergaard.

Ifølge undersøgelsen oplevede 33 procent af pigerne stress i 2010. Med andre ord er der på 5 år sket en stigning på 5 procentpoint af piger, der oplever stress i hverdagen.

Længere skoledage gør det ikke nemmere

Det skyldes ifølge Søren Østergaard en forstærket perfekthedskultur, hvor det giver højere prestige blandt pigerne at opnå lutter 10- og 12-taller. Desuden fortæller både piger og drenge i undersøgelsen, at de generelt har mindre tid i hverdagen efter reformen har ført længere skoledage med sig.

"Om onsdagen er jeg mest stresset, for der har vi lektiecafé, og der har vi først fri kl. 16. Så skal jeg også til dans og have aftensmad. Og jeg kommer først hjem kvart over 20, og jeg skal også lige i bad", lyder det blandt andet fra en pige i 7. klasse i undersøgelsen.

I et forsøg på at komme udviklingen til livs mener Søren Østergaard, at lærerne skal have fokus på at få pigerne væk fra en forestilling om, at de skal være perfekte.

"Lærerne kan blive bedre til stille og roligt at hive pigerne ud af deres comfortzone. Pigerne er gode til at tænke med hjernen og ikke med hjertet. De er gode til at spille spillet om at gøre det rigtige. Men når det kommer til at turde gøre noget, så halter det", fortæller han.

25 piger har haft et pigefag

Søren Østergaard har netop færdiggjort et projekt med 25 udskolingspiger i Faxe Kommune, der skulle prøve at have et fag, der kun var til piger.

"Her arbejde de med 'Kvinder i historien', og om to uger udgiver vi bogen 'Pigeliv 2017', som pigerne selv har skrevet. Formålet med undervisningen var at få pigerne til at turde mere", fortæller Søren Østergaard.

De 25 piger blev i undervisningen blandt andet udsat for at prøve kræfter med karate og klatring.

"Man kan ikke være perfekt, når man dyrker karate eller klatrer i træer. Og så skulle de også skrive en tekst om mandelige rapperes syn på kvinder. Det var eksempelvis med til at få nogle af pigerne til at tænke over 'hvorfor er det, at jeg går og træner min krop'?".

Søren Østergaard fortæller, at forsøget har givet positive resultater, hvor pigerne selv siger, at de i løbet af projektets fire måneder er begyndt at turde mere.

"De fortæller, at de altid var dem, der mest lyttede. Nu tør de selv sige noget. Og det er også samme meldinger, jeg får fra deres lærere", siger han.

Det er ikke kun stress, mange piger lider med. Også flere piger end drenge oplever at være ensomme. 4 procent af drengene i 7.-9. klasse angiver i undersøgelsen, at de føler sig ensomme "næsten dagligt" eller "ofte". 9 procent - eller mere end det dobbelte - af pigerne svarer det samme.