Klimatopmøde for skoleelever

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I anledning af klimaåret og det internationale klimatopmøde i København i december sætter skoler over hele landet fokus på klimaforandringer og løsninger på klimaproblematikken. Et af eksemplerne er fra Albertslund, hvor elever fra folkeskolerne siden efterårsferien har arbejdet i klimaværksteder og deltaget i et ungdomsklimatopmøde. Pædagogisk udviklingskonsulent i Pædagogisk Center Albertslund Louise Sjøgren svarer her på spørgsmål om klimaprojektet.

Hvorfor er det vigtigt, at eleverne engagerer sig i klimaspørgsmålet?

»Det er vigtigt, at vi hører deres stemme, for det er dem, der på sigt skal udvikle forskellige teknologier, i forhold til hvordan vi redder planeten. Man kæmper jo lidt om de unges opmærksomhed, så det er selvfølgelig en vigtig opgave at få dem til at engagere sig i klimaproblematikken ved at sætte fokus på deres holdninger. Vi kan som voksne have en masse holdninger og løftede pegefingre i forhold til klimaspørgsmålet, men det gælder om at få de unge til at engagere sig for at få nogle andre perspektiver på området«.

Hvad er der kommet ud af klimaprojektet i Albertslund?

»Jeg synes, at de unge har udvist en stor viden om klimaområdet af høj kvalitet, og eleverne er netop også blevet trænet i at formidle klimastoffet for at kunne stille sig op og fortælle om projektet. På ungdomsklimatopmødet har de unge ud over at diskutere fremtidens klimaudfordringer præsenteret hinanden for blandt andet biogasanlæg, vindmøller, klimamad og skrotrobotter, som de har arbejdet med på de forskellige workshopper«.

per@dlf.org