Odense-elever har udtænkt bydels-løsninger, hvor unge kan hænge ud

"Broen" forbinder hockeybanen og fodboldbanen og skaber et samlingspunkt. En 'ret cool' løsning vandt i dag Odense Kommunes konkurrence for 7.- og 8.-klasserne på Hjalleseskolen om innovative bydelsløninger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Borgerinddragelse på et meget tidligt stadie, medindflydelse på lokalområdet og prototyper er ord, som beskriver indholdet for de to innovationsklasser, 7.i og 8.i, på Hjalleseskolen i denne uge.

De fik mandag morgen en udfordring, som skulle præsenteres fredag kl. 10.00 for dommere på denne innovationsuge. Odense Kommune udfordrede dem til at komme med innovative løsninger på, hvordan man kan skabe de fællesskaber, de savner i lokalområdet. Bydelen savner et sted, hvor unge kan være sammen og hænge ud, fremgik det af løsningsforslagene.

Vindergruppen er fra 7.i og består af Bedilu D. Engelund, Clara H. Blaasvær, Sean B. L. Due og Anders A. Jacobsen. I fællesskab har de skabt en løsning, hvor en bro ikke forbinder to steder, men skaber bro mellem mange steder. 

"Det er et enigt dommerpanel, der har valgt "Broen" til at modtage førstepræmien. Den forbinder hockeybanen og fodboldbanen og skaber et samlingspunkt. Publikum kan være sammen med dem, som spiller og sammen med andre. Man er fælles uden at have meldt sig ind i noget. Løsningen er ret cool", lød det ved prisoverrækkelsen i dag.

 

Være med vennerne

Vindergruppen selv havde brugt lidt tid på at komme på ideen. De havde været omkring flere ideer, inden de nåede frem til broen.

"Vi synes, det er for langt at gå over i klubhuset, så vi vil gerne bygge en bro, hvor der er en cafe, hvor vi kan få noget at spise. Det har været rigtig sjovt at arbejde sammen og være på FabLab, hvor vi fik laser- cuttet bænkene i vores prototype", fortæller Sean B. L. Due.

"Jeg var vild med at være på FabLab og lave tingene og se, hvordan nye ting bliver lavet. Det er sjovt at se, hvordan maskinerne virker", fortæller Bedilu D. Engelund.

"Broen er et sted, vi kan være efter skole, hvis man mangler et sted at være med sine venner. Vi vil helt klart bruge det, hvis det bliver lavet", mener Clara H. Blaasvær.

InnoEvent K12

Michael Lundorff-Hansen er idemand til InnoEvent, som har tidligere har kørt for studerende på Erhvervsakademiet Lillebælt og University Collge Lillebælt. InnoEvent K-12 er skabt til folkeskoler, og Hjalleseskolen er den første skole, hvor det kører.

"InnoEvent K12 er en måde at få tværfaglighed og praksisrettethed i undervisningen, hvor eleverne f.eks. stifter bekendtskab med prototyping og nye teknologier med eksempelvis adgang til FabLab med  3D-print, laser-cutting, ting som vil være fylde i fremtiden. Vil du have elitesvømmere, så start med bredden. Elevernes løsninger og ideer overrasker og skaber begejstring med deres originalitet, og deres løsninger ligger lige for med udgangspunkt i deres hverdag og område", mener Michael Lundorff-Hansen.

Kompetencer i spil

Mona Kvistgaard fra Hjalleseskolen var projektleder og meget begejstret over InnoEvent K12:

"Mine kompetencer som innovationslærer kunne bruges. Jeg ved jo, hvad de har øvet og trænet i, og så se dem pitche for de syv dommere i dommerpanelet, var skønt. Eleverne var ret vilde med, at de laver et projekt, der kan bruges i virkeligheden og der kommer nogle udefra, som de skal undervises af og pitche for", siger hun.  

"Eleverne forpligtede sig via en kontrakt til gruppearbejdet, og de styrede selv samarbejdet på godt og dårligt. De kan huske projektet, fordi de opfinder noget og laver prototyper af det. Det har en værdi for dem". Også inspektør Louise Hjortebjerg Theil ved Hjalleseskolen er glad for, at Hjalleseskolen er de første i Danmark, der er med i InnoEvent K12:

"Vi skal arbejde med innovation, fordi innovation er læring for og til livet. De almindelige fag er vigtige og faktisk uundværlige. De giver et fundament af kompetencer, som skal bruges resten af livet".

 

Ukendte job i fremtiden Rådmand ved Odense Kommune Jane Jegind (V) uddelte præmierne og sagde:

"Det har været nogle spændende løsninger og prototyper, jeg har set. Jeg har været til en konference, hvor de nævnte, at 65 procent af de job, som I nok kommer til at beskæftige jer med, ikke findes i dag. Det giver overvejelser om, hvad der er det rigtige at lære. Regning, stavning og andre fag er noget af det, I skal lære, men I skal også evne og leve i en verden, der er omskiftelig. Det er vigtigt, at I lærer at lære. I skal være i stand til at samarbejde og bruge andre kompetencer og lære forskellige måde at lære på".

Borgermøde

Eleverne skal senere præsentere deres forslag på et møde i lokalområdet under overskriften "Det gode liv i Højby, Hjallese, Fangel, Lindved og Skt. Klemens" den 14. marts 2017, som Odense Kommune inviterer til.