Blog
0   16

Hvordan skelner vi mellem virkelighed og de såkaldte ”Fake News”?

Abonner på nyt om Malene Storm i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Når Mette Blomsterberg bliver udstillet som tyk - og Christian Bitz som sælger af slankepulver bliver vi udsat for ”fake news”, men hvordan påvirker disse falske nyheder – også de mere alvorlige af slagsen - vores tillid til medierne og vores omverden?

Vi er nået til sagprosagenren i min årsplan. Jeg underviser i 10.klasse, og mine elever er ligesom alle andre unge daglige forbrugere af diverse medier og nyheder. De har derfor en stor erfaring med visse af disse typer tekster.

 

Jeg oplever, at når vi i danskfaget arbejder med virkelighedens tekster – mediernes tekster og billeder - stiller det større og større krav til modtagerne – vores elever.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Sagprosaen er virkelighedens tekster og billeder – alt hvad vi støder på i mediernes verden – nyheder, reportager, læserbreve, kronikker m.m. Vi kigger bl.a. på hvordan teksterne er bygget op, hvilket virkemidler de benytter – og hvilken hensigt afsenderen har med sin tekst.

 

Mette Blomsterberg og "fake news"

Det der overraskede mig for nyligt var, at kravene i netop denne genre bliver større og større. Der dukker nye hybridformer op – det bliver sværere at gennemskue om det en reel nyhed eller en eller andens (skjulte) mening. Der dukker ”fake news” op – konkrete nyheder som er direkte løgn, fx Mette Blomsterbergs brug af et slankeprodukt. Og virkelige hændelser, der bliver udråbt som ”fake news”.

 

Ja, man kan virkelig blive i tvivl om hvad der er virkelighed og hvad er der løgn. Og så alt det der ligger der imellem.

 

Tid

Jeg har forstået budskabet: jeg har en stor opgave i at klæde mine elever på til den nye medierede virkelighed. At de bruger deres sunde fornuft, analytiske evner og kritiske stillingtagen, når de forholder sig til nyheder af alle slags. Den nye medievirkelighed kræver tid, fordybelse og indsigt – det er 3 ting, der har svære vilkår i en tid, hvor de sociale medier styrer det meste af vores nyhedsstrøm – et klik her og et klik dér. Og så er vi videre igen.

 

Men danskfaget kan gå bag om medierne og deres virkemidler – og give tid til fordybelse og indsigt. Jeg tror, det bliver nødvendigt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.001 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.720 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen