"Der vil være STU-elever, som vil kunne klare en eller anden form for beskæftigelse ved siden af deres førtidspension. Det skal vi have mere fokus på", siger Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer.

DH savner en ligestilling af STU

Danske Handicaporganisationer havde gerne set, at regeringens ekspertgruppe havde ligestillet STU med andre uddannelser for unge. Nu håber formanden, at der sker en ændring, når uddannesen bliver evalueret, og opfordrer samtidig til øget fokus på unge med handicap.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det vil være urealistisk for en del af STU-eleverne at opfylde kravene i den nye forberedende uddannelse, som regeringens ekspertgruppe for bedre veje til ungdomsuddannelse fremlagde i går. Ekspertgruppen holder derfor STU ude af sit forslag og siger, at politikerne bør vente med eventuelle ændringer, til de har set den evaluering af STU, som præsenteres senere på året.

Ekspertgruppe holder STU ude af ny forberedende uddannelse

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer, DH, havde gerne set, at ekspertgruppen havde opfordret til, at den kommunale STU bliver ligestillet med andre ungdomsuddanneler.

Regeringen præsenterer ny forberedende udddannelse

"I dag ligger STU i kommunalt regi og er et mærkeligt miskmask mellem en ungdomsuddannelse og en social foranstaltning. Jeg tror, det skyldes, at man opfatter mennesker, der har brug for en særlig særlig uddannelse, som nogle der betjener sig af det sociale system, og det er et kommunalt ansvar. Samtidig giver STU ikke kompetencer til at læse videre, så man anser uddannelsen for noget, man ikke behøver prioritere så højt", siger Thorkild Olesen.

Sidestilling vil føre til en holdningsændring

I stedet sætter Thorkild Olesen sin lid til, at den kommende evaluering af STU kan føre en ændring med sig.

"Det er naturligt at vente med ændringer, til vi har set evalueringen, så jeg vælger at se positivt på det. Vi vil i hvert fald arbejde for, at STU sidestilles med andre ungdomsuddannelser".

STU-elever kan komme i klemme i KL's erhvervsmålrettede 10. klasse

Ekspertgruppen peger i sin rapport på, at der er begrænsede muligheder for eleverne efter den treårige STU. Men en sidestilling vil netop medføre en holdningsændring om, at STU kan føre de unge videre til andre muligheder, mener Thorkild Olesen.

"Der vil være STU-elever, som vil kunne klare en eller anden form for beskæftigelse ved siden af deres førtidspension. Det skal vi have mere fokus på", siger han.

Ordinære ungdomsuddannelser bør arbejde med inklusion

Der er måske lidt for mange elever på STU, skønner regeringens ekspertgruppe og anbefaler, at den stærke del af målgruppen får mulighed for at følge moduler på den nye forberedende uddannelse på samme vilkår som de øvrige elever.

Ekspertgruppe om ny ungeindsats: Nedlæg UU-centre og PPR-kontorer

Den betragtning er Thorkild Olesen enig i. Han mener, der skal ske en større indsats for at inkludere flere unge med handicap i de ordinære ungdomsuddannelser.

"Generelt skal der mere fokus på inklusion på ungdomsuddannelserne, så unge med særlige behov kan være med. Der arbejdes med inklusion i folkeskolen, og det skal ungdomsuddannelserne også gøre, så unge med handicap kan komme videre i livet. Det vil også gøre, at nogle ikke behøver komme på STU", siger DH-formanden.

En mentor kan lette vejen for unge med handicap

Ekspertgruppen foreslår, at unge, der har særligt behov for støtte fra flere instanser på vejen fra grundskolen til gennemført uddannelse eller beskæftigelse, skal have tilknyttet en gennemgående kontaktperson.

Psykologformand undrer sig over sammenlægningsplan

Det kan komme unge med handicap til gavn, vurderer Thorkild Olesen.

"Vi foreslår, at unge med handicap tilbydes mentorer, der følger dem ved uddannelsesskift. Studievejlederne skal have flere kompetencer om handicap, eksempelvis ADHD, autisme og ordblindhed, og specialpædagogiske hjælpemidler skal følge den unge trods uddannelsesskift. I dag skal unge ordblinde søge om it-rygsæk eller lignende hjælpemidler på ny, når de skifter uddannelse. Det er besværligt og gør ikke vejen til uddannelse lettere", siger han.

 

Powered by Labrador CMS