Skolestyrelsen: »Vores vejledning har ikke været god nok«

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det ærgrer selvfølgelig Martin Isenbecker, at lærere dumper læsetesten til 2.-klasserne. For han er direktør i Skolestyrelsen og har det overordnede ansvar for de nationale test. Samtidig vil han gerne leve op til Skolestyrelsens egen vision om »at være en inspirerende samarbejdspartner for alle, som arbejder for at styrke kvaliteten i skolen, så eleverne får de bedste muligheder for at udvikle sig socialt, fagligt og personligt«.

»Testene skal selvfølgelig give mening for både elever og lærere, og de skal ikke være en ubehagelig oplevelse«, siger Martin Isenbecker.

Både han og Stine Juul Knudsen, lærer og pædagogisk konsulent i Skolestyrelsen, mener dog, at der i høj grad er tale om begyndervanskeligheder.

»Vores erfaring fra pilotskolerne siger os, at anden gang går det bedre, når man kender form og skærmbillede, og elever og lærere er bedre klædt på«, siger Stine Juul Knudsen.

At lærere og elever er frustrerede over opgaver langt over 2. klasses niveau, handler efter Skolestyrelsens mening om, at testene er adaptive.

»Der er meget lette og meget svære opgaver, men hver eneste opgave er afprøvet af 700 elever. Når de svære opgaver har overlevet afprøvningen, er det, fordi der er elever, der har kunnet svare på dem. Og alle elever - selv de dygtigste - vil få opgaver, de ikke kan svare på. Det er en konsekvens af, at testene er adaptive«, siger Martin Isenbecker, der dog understreger, at Skolestyrelsen selvfølgelig lytter til meldingerne fra lærerne.

»Vi må konkludere, at vores vejledning ikke har været god nok, og så tror jeg, der gælder særlige problemstillinger med de yngste elever. Nu sammenligner vi erfaringerne fra pilottestene og de meldinger, vi får om de frivillige test, og så forbedrer vi vejledningsindsatsen. For det skal være så godt som muligt«, siger Martin Isenbecker.

Hvad angår de meget svære opgaver fortæller Skolestyrelsen, at de frivillige test er pilotudgaven af testen. Der vil ske en række småjusteringer, og lige nu sidder en række eksterne konsulenter og kigger på alle opgaver og har mulighed for at flytte enkelte opgaver.