Blog
0   16

Grupperne til idrætsprøven skal laves nu!

Abonner på nyt om Folkeskolens idrætsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

D. 1. april 2017 må eleverne i 9. klasse trække indholdsområder til en evt. kommende idrætsprøve i juni måned. Ca. 3 uger efter får eleverne besked om de skal op eller ej. Min erfaring siger mig, at det med fordel kan hjælpe den kommende proces, at arbejde med temaet samarbejde i grupperne inden de reelt skal til at udføre det i praksis.

De sidste to år har jeg været så heldig at have mine elever op i idræt. Begge år har jeg vendt med dem, om jeg som lærer skulle lave grupperne, eller om de selv ville prøve i klassen. Ret hurtigt er de nået frem til, at jeg skulle lave dem.

De to gange har vi gjort brug af et simpelt skema, som eleverne skal udfylde. Et skema som giver mig som lærer en pejling af, hvordan jeg sammensætter idrætsgrupperne bedst muligt.

Efter udfyldelsen af skemaet er det så op til den enkelte lærer, hvordan gruppedannelsen skal foretages. Skal grupperne bestå af udelukkende top-motiverede elever med et højt engagement i nogle grupper og knap så idrætsentusiastiske elever i andre grupper – eller skal hele posen blandes?

Motivation skal belønnes

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg er klart tilhænger af, at motivation og engagement skal belønnes i forhold til kommende gruppedannelser. Hvis eleverne selv skriver et tal fra 1-10 omkring deres lyst, motivation og engagement, så tror jeg på, at det vil gavne alle grupper, at jeg som lærer forsøger at putte de elever med samme tal i samme grupper.

Lav grupperne nu og brug tiden til at arbejde sammen, inden de må trække indholdsområder. Vores klasse mangler et forløb i parkour, og der vil fokus være samarbejde om opstilling af bane, samt samarbejde i gruppen gennem banes forhindringer.

Samarbejdet i grupperne er vigtig at dyrke. Det er bestemt ikke altid let at blive enige om ens praksis-program, musik, teoridelen mv., men vi kan som lærere skubbe lidt i den rigtige retning.

 

Tjek mit første link om mine tanker om gruppedannelse i idræt:

www.folkeskolen.dk/596960/gruppedannelse-til-idraetsproeven-en-proces-for-laereren-eller-eleverne

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Idrætsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.159 andre er allerede tilmeldt